Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

6000 reklamationer till SJ efter stormen Helga

Publicerat måndag 7 december 2015 kl 17.19
"SJ verkar inte ha kapacitet att hjälpa"
(2:14 min)
Tågresenärer på tågstationen i Eskilstuna. Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio.
Tågresenärer på stationen i Eskilstuna i fredags då tågen stoppades på grund av stormen Helga. Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio.

Efter att SJ i fredags beslutade att ställa in tågtrafiken i stora delar av södra Sverige i samband med stormen Helga har bolaget hittills fått in 6 000 reklamationer.

En del har exempelvis behövt ta in på hotell när tågen inte rullade och inga ersättningsbussar sattes in.

På tåget från Västerås mot Linköping, var Tomas Persson en av passagerarna som i Eskilstuna i fredags fick besked att de själva fick hitta sätt att ta sig därifrån eller hitta en bostad.

– Jag tycker att ett företag som SJ som ändå drabbas av såna här saker väldigt frekvent borde kunna lära sig att hantera de här situationerna och ger bättre information till resenärerna än de gör nu. Vi ser de här ungarna här som är 13 år och en yngre som ingen tar hand om. De är utlämnade till snälla medresenärer som tar hand om dem. SJ verkar inte ha kapacitet att på något sätt hjälpa till utan säger bara att tåget är inställt. 

SJ ersätter rimliga utlägg som resenärerna har haft. 6000 reklamationer hade under måndagen kommit in till SJ.

– Vi har hunnit beta av nära tusen och vi har full fokus på det här, säger Åsa Larsson, presschef på SJ.

Hur ser då SJ på sitt ansvar att barn inte kommer fram utan blir lämnade?

– Det finns inga särskilda regler från vilken åldern barn ska resa, det är upp till föräldrarna att avgöra när barnet är moget för det. Det finns två och ibland tre medarbetare och de har ett övergripande ansvar för 200-300 passagerare. De ska finnas till hands för alla. Det är självklart att vår personal hjälper till när de kan, men de kan inte lova när det är dags för alla att åka. Under de omständigheterna så var det väldigt pressat och man ska ha överblick över ett väldigt långt tåg och väldigt många passagerare.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".