Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Upplevelsepresenten blev en besvikelse

Publicerat tisdag 22 december 2015 kl 06.07
"Jag tror han blev ganska ledsen"
(2:40 min)
Helena Käck är besviken på företaget som sålde upplevelsepresenten.
Helena Käck är besviken på företaget som sålde upplevelsepresenten hon köpte till sin son.

Helena Käck köpte en upplevelse i 20-årspresent till sonen Levis. Han skulle få köra sportbil. Men upplevelsen byttes i besvikelse.

”Ett minne för livet” utlovade företaget på sin hemsida. Och det blev det kanske på sätt och vis också.

– Men inte som vi hade tänkt. En irritation för livet, säger Helena Käck.

Upplevelsepresenten hos Live it kostade strax under tusen kronor.

­– Han önskade sig den här upplevelsen att köra en sportbil. Han blev ju jätteglad, givetvis. Han har alltid drömt om att få köra sportbil, säger hon.

Körningen skulle ske i Västerås, på en tid och plats som Levis kom överens med företaget om.

– Den dagen tog han ledigt från jobbet. Och han åkte dit, han hade fått information om att han skulle vara i god tid och han tyckte att 20 minuter innan var att vara i god tid. Men då var det ingen där, berättar Helena.

Levis väntade närmare en halvtimme efter utsatt tid. Han ringde till kundtjänsten, men den var stängd, så han såg ingen annan råd än att åka därifrån.

Senare kontaktade han företaget via mejl.

– De mejlade tillbaka att de hade varit där. Så han fick ingen kompensation, eller ersättning eller svar utan det var det enda. Vi var där. Det går inte att göra någonting åt. Jag tror att han blev ganska ledsen. Jag blev arg och jättebesviken. Det var viktigt för mig att han skulle få uppleva att åka, säger Helena.

Företaget Live it beskriver sig själva som Sveriges största upplevelseföretag på sin blogg. Omsättningen var 93 miljoner kronor räkenskapsåret 2013.

Företagets vd Charlotta Wiman är på semester. Företagets marknadschef Peggy Larsson låter förvånad när hon får höra vad Levis råkade ut för.

– Fanns det ingen arrangör på plats? Det låter ju helt galet, säger hon.

Hon reagerar också på det bemötande som Levis fick.

– Det är inte så vi brukar bemöta våra kunder, säger hon.

Men det som Levis fick vara med om påminner en hel del om de berättelser som finns att läsa i de många anmälningar som gjorts mot företaget till Allmänna reklamationsnämnden och till Konsumentverket. Det är kunder som upplever sig svikna efter att ha betalat för upplevelser som de sedan av olika skäl inte fått.

– Många ärenden rör sig om att kunderna kanske inte har kunnat hitta så många datum som de har kunnat boka in sig på, och då hänt att värdebeviset gått ut. Och sedan har det ju faktiskt varit en hel del fall då kunder faktiskt glömt bort sitt värdebevis och kommit på det när det redan gått ut, förklarar Peggy Larsson.

Nu har också Levis värdebevis gått ut. Men företaget lovar att ändå ta kontakt med honom.

– Vi måste ju titta på det här ärendet. Självklart vi ska göra vårt bästa och titta på vad som har hänt och hur vi kan kompensera det här, säger hon.

– Nu blev det ju jättetrist för honom som inte ens fick uppleva det här. Och det är klart – då blir det ju verkligen inte ett minne för livet.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".