Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tänk på det här när du köper upplevelsetjänster

Publicerat tisdag 22 december 2015 kl 12.09
"Kolla upp så mycket som möjligt i förväg"
(1:09 min)
Konsumentvägledare Cecilia Collin ger råd till den som vill köpa upplevelsetjänster.
Konsumentvägledare Cecilia Collin ger råd inför köp av upplevelsetjänster.

Det finns en del saker att tänka på när man köper upplevelsetjänster. Konsumentvägledare Cecilia Collin får ibland samtal från kunder som inte upplever att de fått vad de betalat för.

– Det kan handla om att man inte får den utlovade tjänsten, den överensstämmer inte med avtalet, eller man kanske är i dröjsmål med den. Den blir inte av, helt enkelt, förklarar hon.

Ett problem är att man betalar den här typen av tjänster i förskott.

– Man är ganska utsatt när man har gjort det. Betalningen är ju det största påtryckningsmedlet man har, säger hon.

Som konsument av de här tjänsterna får man två olika avtalsparter – företaget som man köper upplevelsen av, och företaget som sedan utför den.

­– Och det här kan bli problem för konsumenten. Om de här två parterna skyller på varandra, så hamnar man som konsument emellan, i en ganska utsatt sits, säger hon.

Cecilia Collin har några råd som hon vill ge till konsumenter som funderar på att köpa en upplevelsetjänst.

­– Kolla upp så mycket som möjligt i förväg. Och att man kollar upp både företaget som man ska köpa tjänsten av och det som ska arrangera tjänsten. Att man inte väntar för länge med att boka de här erbjudandena om de inte är tidsatta. Att man också kollar upp vad som gäller för just den här upplevelsen eller dealen. Och att man får villkoren klara för sig, så att man verkligen får möjlighet att utnyttja de här erbjudandena eller upplevelsen eller vad det nu är.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".