Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stärkt skydd för konsumenter från årsskiftet

Publicerat torsdag 31 december 2015 kl 06.15
"Blir ju ett starkare konsumentskydd"
(1:48 min)
Cecilia Collin, konsumentvägledare i Västerås
Konsumentvägledare Cecilia Collin menar att de nya reglerna främst stärker konsumenternas ställning.

För konsumenter och näringsidkare som hamnar i tvist gäller en rad nya regler från årsskiftet. Det gäller bland annat när man kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

– Den största förändringen för företagen är ju att om konsumenten kommer till företaget och reklamerar - och företaget inte godtar reklamationen – då åligger det företaget att informera konsumenten om att Allmänna reklamationsnämnden finns och att man där kan få ärendet prövat, förklarar Cecilia Collin, konsumentvägledare i Västerås.

Företaget måste även tala om för konsumenten om de tänker medverka till att lösa tvisten eller inte.

– Om näringsidkaren inte tänker medverka, så kan ju konsumenten anmäla i alla fall. Det är jätteviktigt att man verkligen vet om det, betonar hon.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN prövar ärendet även om företaget inte medverkar. Men då går de på konsumentens linje och rekommenderar till dennes fördel.

En annan nyhet är att ARN nu ska lösa en tvist inom 90 dagar i normalfallet. Tidigare har ett vanligt ärende tagit ungefär sex månader.

Men för konsumenterna är en av de största skillnaderna att man nu får längre tid på sig att vända sig till ARN.

– Som det är i dag ska man göra en ARN-anmälan inom sex månader från det att företaget sagt helt eller delvis nej. Men från årsskiftet kommer konsumenten att få ett helt år på sig, från det datumet man reklamerade första gången, säger Cecilia Collin till P4 Västmanland.

Nu kan konsumenter också anmäla tvister på fler områden än tidigare. Det gäller bland annat värmepumpar och lotterier.

Värdegränserna för att man ska kunna anmäla en tvist har också sänkts på vissa områden, från 1 000 till 500 kronor. Det gäller elektronik, men också passagerares rättigheter – exempelvis om man som passagerare drabbas av förseningar.

­– Och då handlar det om tåg, flyg, båt och buss. Så det kommer ju förmodligen att bli fler anmälningar när värdegränserna sänks, tror Cecilia Collin.

Hon menar att de nya reglerna kommer att göra det bättre framför allt för konsumenterna.

– Som jag ser det så blir det ju ett starkare konsumentskydd, som försöker ta tillvara det som lagarna säger om hur det ska gå till.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".