Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Salt och sopning kan öka vintercyklandet

Uppdaterat onsdag 30 december 2015 kl 10.08
Publicerat onsdag 30 december 2015 kl 05.27
"Kommunen borde ta det på allvar"
(1:45 min)
Grus på cykelväg i Västerås. / Foto: Michael Gawell. Sveriges Radio.
I Västerås används idag krossat grus efter snöröjning. Foto: Michael Gawell/Sveriges Radio.

Västerås stad har antagit en handlingsplan för att öka cyklandet även på vintern. Men arbetet går långsamt menar Cykelfrämjandet, som nu efterlyser "sopsaltning" för att få bort snö, is och grus.

Sopsaltning är en teknik som bland annat införts i Stockholm och där nära halverat fallolyckorna för fotgängare och cyklister.

Sopsaltning innebär att man spolar en saltlösning på cykelbanan och sedan sopar den så att den blir helt fri från snö, is och grus.

Tekniken bör införas i Västerås, menar Cykelfrämjandet.

– Det här är en fråga som rör fler än bara cyklister, säger Peppe Bergqvist, ordförande för Cykelfrämjandet i Västerås.

Han menar att både cyklister, gående och rullstolsburna har svårt att komma fram när det är spårigt och finns snövallar.

– Jag tycker att kommunen borde ta det på allvar, säger Peppe Bergqvist till P4 Västmanland.

I Västerås används idag krossat grus efter snöröjning. Det har lett till klagomål efter punkteringar i cykel- och rullstolsdäck.

Människor cyklar dessutom omkull i lösgrus eller is- och snövallar, vilket gör att det inte känns tryggt att cykla. Att tryggt kunna ta sig fram på cykelväg är också en jämställdhetsfråga enligt Peppe Bergqvist, eftersom fler kvinnor än män cyklar eller går. Har nämner hemtjänstens personal som exempel. De har tjänstecyklar, vilket är positivt när cykling ska främjas, men det gör liten nytta om personalen inte kan eller vågar cykla på vintern, menar han.

Enligt Cykelfrämjandet har sopsaltning varit lyckat på flera håll i landet genom att minska olyckorna och öka vintercyklandet.

Det är dyrare att använda sopsaltning, men lönar sig i längden, menar Peppe Bergqvist.

Han pekar bland annat på kostnaderna för sjukskrivningar efter fallolyckor, men inte bara det:

– Ur ett folkhälsoperspektiv så tjänar samhället på varje cyklad kilometer. För varje körd kilometer med en bil så förlorar samhället pengar.

– Då räknar man med sjukhuskostnader, hjärtattacker för stillasittande och sådana saker.

– Jag skulle önska att man tog ett större grepp, säger Peppe Bergqvist, ordförande för Cykelfrämjandet i Västerås.

Men Västerås stad kommer inte att införa sopsaltning, säger Jazmin Pettersson (S), ordförande i tekniska nämnden.

Hon hänvisar till att det medför ökade kostnader och att budgeten inte klarar det, och även till att grönområdena intill cykelbanorna påverkas av saltet.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".