Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tar tid att utreda flyktingbarns behov av grundsärskola

Publicerat måndag 25 april 2016 kl 05.27
"Har inte kännedom om deras skolhistoria"
(2:14 min)
Elisabeth Yttergren samordnare för grundsärskolan i Västerås.
Elisabeth Yttergren samordnare för grundsärskolan i Västerås. Foto: Monica Elfström/Sveriges Radio.

Flyktingbarn med funktionsnedsättning har också rätt att gå i skolan, men det krävs omfattande utredningar för att få gå i grundsärskolan och en sådan historik har oftast inte de barnen.

– För barn som kommer till vårt land i ett sent skede och i de senaste stora grupper som kommit, så kan grundsärskolan endast vara en skolform för de barn som har väldigt stora intellektuella och fysiska funktionsnedsättningar eller tydliga syndrom som brukar vara förenat med en intellektuell funktionsnedsättning, säger Elisabeth Yttergren, samordnare för grundsärskolan i Västerås.

Skollagen ställer stora krav innan man kan få en plats i grundsärskolan. Det krävs psykologutredning och pedagogisk, medicinsk och social utredning.

– Alla de här dokumenten är ju svåra att få fram för barn som har kommit sent till vårt land, eftersom vi inte har kännedom om deras skolhistoria. Så därför är vi restriktiva med att erbjuda grundsärskola, säger Elisabeth Yttergren.

Många barn som flytt från krig bär på traumatiska upplevelser som kan påverka hur de fungerar i skolan. Det är viktigt att de får bearbeta sådana problem och inte kommer till särskolan om de egentligen inte behöver det.

– Det finns så många saker i barnens upplevelser som kan påverka när de ska visa för oss vilka intellektuella kunskaper de har. Man får vara ytterst försiktig innan man gör ställningstagandet att erbjuda grundsärskola.

Vad händer med de barn som inte har de här grava funktionsnedsättningarna?

– De erbjuds plats på våra grundskolor så att man efter 1,5 - 2 år kan göra den psykologutredning som krävs. Man får avvakta i grundskolan, säger Elisabeth Yttergren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".