Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ministern: Stort behov av snabbtåg

Publicerat torsdag 26 maj 2016 kl 15.33
"Vi har ett stort behov av att öka kapaciteten"
(5:28 min)
Anna Johansson (S), infrastrukturminister.
Anna Johansson (S), infrastrukturminister. Foto: Emelie Sörling/Sveriges Radio.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) menar att en höghastighetsbana som knyter ihop Stockholm, Göteborg och Malmö behövs och gör nytta för hela Sverige.

Det före detta kommunalrådet i Arboga, P-O Nilsson (S), är emot förslaget att bygga en höghastighetsbana som skulle gå från Stockholm till Göteborg och Malmö.

Om riksdagen röstar för förslaget kommer det kosta omkring 300 miljarder kronor. P-O Nilsson tycker att pengarna kan användas till annat.

Men infrastrukturministern håller inte med:

– En anledning är att den behövs är för att det går många inrikesflyg och det är inte ett klimatsmart sätt att resa. Men den stora möjligheten med höghastighetsbanan är att vi knyter ihop större arbetsmarknadsregioner, säger Anna Johansson till P4 Västmanland.

Går förslaget igenom så kommer det byggas särskilda spår till höghastighetstågen.

Är det rimligt att investera 300 miljarder på en järnväg som bara en viss sorts tåg kan använda?

– Planen är att det ska kunna användas av flera sorters tåg. I det svenska systemet är det tänkt att även snabba regionaltåg ska kunna använda spåren.

– Och om det skulle hända något på en befintlig bana kan vi leda om trafiken till det vi planerar att bygga. Däremot ska inte godståg och långsam pendeltågstrafik gå på de här banorna, säger Anna Johansson.

Socialdemokraten Roland Sundgren, pensionerad riksdagsledamot, säger att man kan fördubbla anslaget till upprustningen för den befintliga järnvägen i 40 års tid för de 300 miljarder det skulle kosta att bygga den här höghastighetsjärnvägen.

Men Anna Johansson säger att problemet är att de spår vi har i södra Sverige har nått sin maximala kapacitet.

– Det är inte så att vi ska bygga det här för att det är kul med snabba tåg. Det är för att vi har ett stort behov av att öka kapaciteten, säger Anna Johansson.

Kommer det här på något sätt påverka upprustningen av de järnvägar som redan finns?

– Det får inte bli en gökunge som tränger ut alla andra nödvändiga satsningar. Men om vi genomför den här stora satsningen och den ska få full effekt så kräver det också att man gör åtgärder i befintliga banor.

– Det är ett system så om det inte fungerar någonstans i systemet så kommer vi inte heller kunna föra till trafik till höghastighetsbanorna, säger hon.

Västmanland är ett område som inte skulle gynnas av den här höghastighetsjärnvägen, hur ser du på att en så pass dyr satsning bara gynnar en begränsad del av landet?

– Jag skulle säga att hela Sverige gynnas av att vi får ökad kapacitet där det i dag är som mest trångt. Det gör ju att de tåg som till exempel ska fortsätta till Västmanland kommer fram i tid, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".