Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många västmanlänningar ringer 1177

Publicerat söndag 5 juni 2016 kl 09.38
"Största utmaningen är att göra en medicinsk bedömning via telefon"
(1:40 min)
Kvinna talar i en mobiltelefon.
Foto: Hasse Holmberg/TT.

För tio år sedan startade sjukvårdsrådgivningen 1177 via telefon dit patienter kan ringa dygnet runt för att få rådgivning. Här i Västmanland handlar det om cirka 210 000 samtal om året.

– De vanligaste samtalen är föräldrar med barn som fått feber, vuxna med buksmärta eller halsont och frågor kring vården generellt då, säger verksamhetschefen Maria Tiston vid 1177 i Västerås.

Tanken med kortnumret 1177 när det lanserades för tio år sedan var att det skulle vara ett enkelt nummer att ringa dygnet runt för sjukvårdsrådgivning.

Landstinget Västmanland anslöt sig 2009 till det gemensamma numret. Sedan 2013 är alla landsting i Sverige anslutna till 1177.

Här i Västmanland är det ungefär 210 000 samtal som kommer in på ett år och det blir nästan 600 samtal per dygn. De flesta ringer på kvällstid när vårdcentraler och mottagningar är stängda.

På storhelger är trycket på telefonerna större. Då kan det bli runt 1 000 samtal på ett dygn och ibland blir det väntetid när många ringer samtidigt.

– Vårt mål är att ingen ska behöva vänta mer än fem minuter för att komma fram till oss och vi ligger väl runt nio minuter. Det gjorde vi den här månaden, säger Maria Tiston.

För att kunna göra en korrekt bedömning på telefon krävs det att sjuksköterskan som svarar har lång erfarenhet i yrket, berättar Maria Tiston:

– Den största utmaningen är att göra en medicinsk bedömning via telefon utan att se den som ringer. Det kräver en lång erfarenhet och en trygg sjuksköterska. 

Får ni ställa en diagnos?

– Nej vi ställer inga diagnoser utan vi lyssnar på symtom och utifrån det gör vi vår medicinska bedömning, det vill säga var patienten ska åka in och när patienten ska åka in.  



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".