Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

VSK Swish-skaparen om hur man får folk att lätta på lädret

Publicerat måndag 3 oktober 2016 kl 10.56
"Uppenbarligen är folk beredda att betala"
(2:16 min)
En hand håller i den nya femhundralappen med motivet Birgit Nilsson.
Foto: Fredrik Sandberg / TT

VSK-spelaren Micke Gustafsson har haft ont i ljumsken i sju år. Nu opereras han privat, och fansen betalar. Något som nog inte varit möjligt utan Anders Tengström.

VSK Swish är framgångshistorien om hur en VSK-älskande psykolog fick fansen att skänka 1,3 miljoner kronor. Pengarna har gått till att undanröja konkurshotet som hängde över VSK Fotboll, flera värvningar och nu forwarden Micke Gustafsson ljumskoperation på privatklinik på onsdag. 

VSK Swish-pappan Anders Tengström har inga latmanslösningar att ge.

– Det finns inga hemliga recept. Det viktigaste är att man är engagerad, det är jätteviktigt. Engagemang och goda idéer om hur man kan nå människorna som faktiskt ska betala, de som ska ta fram swishtelefonen eller ringa ert nummer och betala 50 kronor, det är det viktigaste. Så vill man ha pengar får man jobba, tyvärr, säger han och skrattar.

Sociala medier har varit Anders Tengströms sätt att nå de människor han vill påverka. Det gäller att vara kreativ, och kanske ge någonting tillbaka till dem som skänker. Tävlingar är jättebra, tipsar han.

– Sen måste man ju ha en schysst dialog och kommunikation med de som man vill ska betala. Man måste nå fram till dem, inte bara med ord, utan också med känslor. Jag är ju psykolog, så jag jobbar mycket med känslor, såklart.

Man kan få ännu mer pengar om man ser till att folk vet vad pengarna går till. Konkreta saker som är lätta att lyfta fram, säger han.

– Min erfarenhet av att lyckas med att kampanjer är att vara väldigt specifik. Det blir lättare för människor att veta vad man bidrar till om man vet att pengarna går till något väldigt konkret. 

– Uppenbarligen är folk beredda att betala för det de tycker är viktigt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".