Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya grepp i kampen om eleverna

Publicerat måndag 31 oktober 2016 kl 04.46
Kunskapsskolans rektor: Det gäller att slå sig fram.
(2:09 min)
elever i klassrum
1 av 8
Tuff konkurrerens om eleverna. Foto: Jessica Gow/TT
Entrén till Grillska gymnasiet i Västerås. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
2 av 8
Entrén till Grillska gymnasiet i Västerås. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
Grillska gymnasiets rektor i Västerås, Stefan Remne. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
3 av 8
Grillska gymnasiets rektor i Västerås, Stefan Remne. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
Kungsängsgymnasiet i Sala. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
4 av 8
Kungsängsgymnasiet i Sala. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
Tord Hallberg, rektor för Kungsängsgymnasiet i Sala. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
5 av 8
Tord Hallberg, rektor för Kungsängsgymnasiet i Sala. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
Ulrika Säfström Sunnerfelt på barn- och utbildningsförvaltningen i Västerås. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
6 av 8
Ulrika Säfström Sunnerfelt på barn- och utbildningsförvaltningen i Västerås. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
Kunskapsgymnasiet i Västerås. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
7 av 8
Kunskapsgymnasiet i Västerås. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
Linda Stevadotter, rektor för Kunskapsgymnasiet i Västerås. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.
8 av 8
Linda Stevadotter, rektor för Kunskapsgymnasiet i Västerås. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.

Gymnasievalet inför nästa höst är redan igång och konkurrensen om eleverna mellan länets 27 gymnasier är hård.

I Västerås finns 12 kommunala gymnasier och 12 friskolegymnasier. Västerås Stad centraliserade marknadsföringen av sina gymnasieskolor för några år sedan och sedan dess har kostnaden halverats, från fyra till två miljoner kronor årligen. Samtidigt har andelen som väljer en kommunal gymnasieskola ökat från 51 procent till 63 procent. En lyckad effektivisering, konstaterar Ulrika Säfström Sunnerfelt på Barn- och utbildningsförvaltningen.

– Vi satsar väldigt mycket på information, kommunikation och möten och det är väl kanske den stora ändringen som vi har gjort de här åren och sedan tycker jag att det är väldigt roligt att se att den satsningen fungerar, säger Ulrika Säfström Sunnerfelt.

Hur mycket marknadsföringen av friskolorna i Västerås kostar är svårt att få överblick över, eftersom flera tillhör stora koncerner, där marknadsföringen bekostas med centrala pengar.

Med totalt 24 gymnasier i en och samma stad är marknadsföringen central för många friskolor, bland andra Kunskapsgymnasiet, där Linda Stevadotter är rektor.

– Ja, det gäller att slå sig fram kan jag säga, att synas med sin logga, med sitt budskap, göra sitt arbetssätt känt.

– Vi fyller ju inte vår skola i Västerås så att vi jobbar hårt med marknadsföring, säger hon.

Men i den tuffa konkurrensen finns det även friskolor som knappt marknadsför sig alls. Grillska gymnasiet till exempel, där Stefan Remne är rektor.

– Vi har ju haft förmånen att ha i princip en full skola under alla år och med det så har jag kunnat ha den inställningen som jag har att vi ska lägga så lite som möjligt på marknadsföring och lägga pengarna på elevernas undervisning istället, säger han.

Stefan Remne säger den bästa metoden att locka nya elever är att ha nöjda elever, och just mun-till-mun-metoden är det ganska många gymnasierektorer som lyfter fram i P4 Västmanlands rundringning.

Rundringningen visar också att allt fler skolor går över till att marknadsföra sig via sociala medier och därmed i stort sett lämnat konventionell annonsering i dagspress. Bland annat Kungsängsgymnasiet i Sala, där Tord Hallberg är rektor.

– Det finns naturligtvis en gräns, skulle vi inte annonsera någonting så skulle man heller inte veta någonting, men jag tror att skolor kanske har haft för stor tilltro till den yttre reklamen, istället för den inre kvalitén, säger Tord Hallberg.

Västmanlands 27 gymnasier  

  • Västerås: 24 gymnasier (12 kommunala och 12 friskolor)
    Elevtal: 6900 (gäller samtliga gymnasieskolor)
    Kommunal marknadsföringsbudget: 2 miljoner kr/år
  • Köping: Ullvigymnasiet (elever från Köping, Arboga, Kungsör och till viss del Skinnskatteberg)
    Elevantal: 1050-1100
    Marknadsföringsbudget: Mindre än 100 000 kr/år
  • Fagersta: Brinellgymnasiet (elever från Fagersta, Norberg och Skinnskatteberg)
    Elevantal: 700
    Marknadsföringsbudget: 135 000 kr/år. Har hittills i år förbrukat 90 000 kr. Har aldrig förbrukat hela budgetbeloppet.
  • Sala: Kungsängsgymnasiet (elever från Sala och Heby)
    Elevantal: 450-460 
    Marknadsföringsbudget: 350 000 kr/år
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".