Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gymnasier satsar på sociala medier

Publicerat måndag 31 oktober 2016 kl 11.49
Karin Hultén: Försöker uppdatera nästan varje dag
(2:06 min)
mobiltelefoner visar sociala medier
1 av 2
Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio
Karin Hultén, bibliotekarie Kungsängsgymnasiet i Sala
2 av 2
Karin Hultén, bibliotekarie på Kungsängsgymnasiet i Sala. Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.

Västmanlands 27 gymnasieskolor använder Facebook och Instagram i allt större utsträckning i sin marknadsföring.

Gymnasievalet inför nästa höst är redan igång och konkurrensen om eleverna är hård.

En rundringning som P4 Västmanland gjort visar att sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter spelar en allt större roll när gymnasierna vill nåt ut till elever och föräldrar med sin marknadsföring.

I Västerås finns 24 gymnasier, hälften kommunala och hälften privata. Västerås Stad säger att sociala medier kompletterar marknadsföringen.

Kommunen använder sig bland annat av annonser på Facebook, men personliga mötet fortfarande viktigast, säger Ulrika Säfström Sunnerfelt på barn- och utbildningsförvaltningen.

Privata Grillska gymnasiet i Västerås använder sin Facebooksida, men annonserar även lite i dagspressen. Skolans rektor säger dock att eftersom skolan ständigt fyllt sina utbildningsplatser så finns inget jättestort behov av att lägga varken tid eller pengar på marknadsföring.

Granne med Grillska ligger friskolan Kunskapsgymnasiet, som har en helt annan inställning till marknadsföring. Skolans rektor Linda Stevadotter säger att det gäller att sticka ut och synas.

Kunskapsgymnasiet använder sociala medier i stor utsträckning och köper bland annat annonser och så kallade name-tests på Facebook.

Skolan har minskat ner på utbildningskatalogen och konventionell marknadsföring.

Även Brinellgymnasiet i Fagersta lägger allt större del av sin marknadsföring i sociala medier som Facebook och Instagram.

Mats Berglund, förbundschef för Norra Västmanlands Utbildningsförbund, säger att marknadsföringen på sociala medier når ut bättre, framför allt till eleverna.

Rektor Anna Ulfves på Ullvigymnasiet i Köping säger att Twitter, Facebook och Instagram är viktiga och att skolan använder dessa plattformar för information, både internt och externt.

Även Kungsängsgymnasiet i Sala använder Facebook mer och mer. Karin Hultén är bibliotekarie på skolan och den som oftast uppdaterar.

Hon säger att sidan används mycket för intern kommunikation, från både skolans ledning och lärarna. Hon hoppas att även föräldrar och eventuellt blivande elever tittar på sidan.

– Sala är en liten stad och många av föräldrarna har gått här och om de går in och tittar och tänker ”Gud, så mycket roligt de har där” så är väl det kanske en del av marknadsföringen, säger hon.

– Facebook är någonting jag försöker uppdatera nästan varje dag just för att det ska hända någonting, säger Karin Hultén till P4 Västmanland.

Att sociala medier är en allt viktigare del av gymnasieskolors marknadsföring är helt naturligt, säger Jon Bertilsson, som är universitetslektor vid Lunds Universitet.

– Eftersom att gymnasieelever högst troligt mest befinner sig på och nås av den typen av medier så blir det ganska rationellt att använda sig av den typen av meder för att nå den publiken, säger han till P4 Västmanland.

Han tror också att marknadsföringen via sociala medier kommer att professionaliseras mer och mer, men att det kan finnas en risk med det.

– För de som säljer traditionella annonser så är det klart problematiskt, att de får en minskad intäktskälla, säger universitetslektor Jon Bertilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".