Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Västerås kan få elbussar istället för biogasbussar

Publicerat torsdag 17 november 2016 kl 05.39
"Stor tro på att det är framtiden för innerstadstrafik"
(1:23 min)
Ny elbuss i Västerås.
1 av 3
En elbuss på prov i Västerås. Foto: Pia Nordlander (BildN).
Peter Liss VL Foto: Inga Korsbäck/SR.
2 av 3
Peter Liss vd Västmanlands lokaltrafik. Foto: Inga Korsbäck/Sveriges Radio
VL biogasbuss Foto: Inga Korsbäck/SR.
3 av 3
Biogasbuss som VL äger. Foto: Inga Korsbäck/Sveriges Radio.

Stadstrafiken i Västerås kan komma att byta ut biogasbussarna mot elbussar. För att det ska bli verklighet krävs flera politiska beslut.

Det är AB Västerås Lokaltrafik, VL, som utrett frågan och som skulle vilja göra ett teknikskifte och fasa ut äldre biogasbussar mot elbussar.

I innestadstrafiken i Västerås idag är det ett 70-tal bussar som i så fall skulle kunna bytas ut mot elbussar, enligt VL:s vd Peter Liss.

– Vi har en ganska stor tro på att det är framtiden för innerstadstrafik. Idag har vi 170 bussar, så majoriteten - även om vi skulle införa det här projektet - kommer fortfarande att gå på biogas.

– Jag tror att vi behöver både och över en ganska långsiktig period, säger Peter Liss till P4 Västmanland.

I Västmanland tankas över 80 procent av VL:s bussar med biogas. Det är fordonsgas som kommunalförbundet VafabMiljö levererar. Västerås Lokaltrafik är också VafabMiljös absolut största kund.

Men om nu VL gör ett teknikskifte och byter ut biogasbussar mot elbussar i stadstrafiken i Västerås, så kommer det att bli mindre mängd fordonsgas som VL köper.

Det kommer att påverka VafabMiljö och deras lönsamhet, visar en utredning som WSP analys & strategi gjort på uppdrag av Landstinget Västmanlands kollektivtrafikförvaltning.

Trots att att elbussar är dubbelt så dyra i inköp och det krävs investeringar för bland annat laddning av batterier menar Peter Liss att det inte ska behöva bli dyrare.

– Vi kommer inte att föreslå någonting som blir otroligt mycket dyrare. Det ska bli samma nivå på kostnad totalt sett över livslängden, säger Peter Liss.

Det Peter Liss bland annat hänvisar till är bussarnas totala livslängd, drifts-och underhållskostnader som ska vara lägre för elbussarna.  

För att kunna göra ett teknikskifte så kommer det att krävas politiska beslut och det är Landstinget Västmanland och Kollektivtrafikmyndigheten som fattar beslut om det.

– Idag är ju Västerås Stad den som finanserar sin egen trafik. Det här är naturligtvis ett samarbete mellan Västerås stad, landstinget och oss. Att vi har en gemensam vilja, säger Peter Liss.

– Det vi har tagit fram är att det tekniskt möjligt, rätt politiskt beslut måste också tas för att det ska vara möjligt naturligtvis, säger Peter Liss.

VL har sedan en tid tillbaka en elbuss på prov som trafikerar stadstrafiken i Västerås.

I december kommer ett seminarium att hållas om elbussar och där ska bland andra länets kommuner, VafabMiljö, VL och Kollektivtrafikmyndigheten finnas med.

VafabMiljö som levererar fordonsgasen till VL ägs av samtliga kommuner i Västmanland, samt Heby och Enköpings kommun.

SBI Västerås, Swedish Biogas International, som har en anläggning på Gryta i Västerås är också gasleverantör. Man levererar bland annat till VafabMiljö.

SBI kommer också att påverkas om VL minskar sitt inköp av fordonsgas från VafabMiljö.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".