Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elbussar kan påverka lönsamheten för VafabMiljö

Publicerat fredag 18 november 2016 kl 05.31
Andreas Porsvald (MP): Bra syfte kan motverka något annat
(1:45 min)
Ny elbuss i Västerås / Foto: Pia Nordlander (BildN).
1 av 2
Elbuss i Västerås. Foto: Pia Nordlander (BildN).
Andreas Porsvald (MP) landstingsråd. Foto: Inga Korsbäck/Sveriges Radio.
2 av 2
Andreas Porsvald (MP) landstingsråd. Foto: Inga Korsbäck/Sveriges Radio.

Om VL byter ut alla biogasbussar till elbussar i Västmanland, så påverkas VafabMiljö:s och landstingets ekonomi. Det visar en utredning av WSP.

Det är WSP Analys & Strategi som gjort utredningen "Elektrifiering av bussar i Västmanland - potential och effekter" på uppdrag av Landstinget Västmanland Kollektivtrafikförvaltning.

Innan ett beslut fattas om elbussar, så finns det en hel del att ta hänsyn till, säger miljöpartisten Andreas Porsvald, landstingsråd och vice ordförande i Kollektivtrafikmyndigheten.

– Man kan ju göra teknikvalslösningar som gör att man slår ut något annat. Ett bra syfte kan motverka något annat. Det måste vi säkerställa. För här skapar lokal biogasproduktion arbeten i lantbruken och hos energitekniker och vi servar även våra biogasstationer.

– Vi har publika biogastankställen för privatpersoner, företag, kommuner och landsting som kan tanka runt om i länet och där är vi unika med i Sverige och det får vi inte slå sönder, säger Andreas Porsvald till P4 Västmanland.    

AB Västerås lokaltrafik, VL har planer på att fasa ut äldre biogasbussar som rullar i stadstrafiken i Västerås till elbussar.

I den utredning som nu finns om elbussar i länet som WSP Analys & Strategi gjort, så lyfts en klar fördel fram och det är att bullret skulle minska.

Men tros det så finns det en rad frågetecken och de negativa konsekvenserna är fler, visar utredningen.

Och skulle hela VL:s bussflotta i Västmanland elektrifieras, så kommer kostnader och utgifter för kollektivtrafiken att öka.

Landstingets ekonomi skulle påverkas och lönsamheten för VafabMiljö och andra leverantörer av fordonsgas skulle minska rejält. Det finns också frågetecken för VafabMiljös överlevnad på sikt.

Däremot skulle en begränsad satsning på elbussar i Västerås inte få lika stora konsekvenser, visar utredningen. Det är också något som Andreas Porsvald föredrar.

– Utan att föregripa utredningen, att man börjar i liten skala och testar tekniken. För det här går så fruktansvärt fort, med dels bussmodeller och batterier när det gäller livslängd och teknikutveckling.

– Låser vi fast oss i stora upphandlingar och beställningar, då är det som är modernt idag, inte modernt om kanske fem, tio år.

När kan ni fatta ett beslut då?

– Någon gång 2017, nästa år måste man sätta ner foten och det handlar om att vi måste samarbeta med politiker i Västerås Stad och att vi i landstinget kan fatta rätt inriktningsbeslut och förutsättningar för bolagen, säger Andreas Porsvald.

Carina Färm vd VafabMiljö säger till P4 Västmanland att hon i nuläget inte tänker uttala sig om utredningen. Hon vill första ha en föredragning från konsultföretaget WSP Analys & Strategi om det som man har kommit fram till och hon hänvisar också till det seminarium som ska hållas om elbussar i december.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".