Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ tar över tågtrafiken Västerås-Ludvika

Publicerat söndag 27 november 2016 kl 07.59
"Kunden ska inte förlora på det här"
(1:16 min)
Tåg i snöoväder. Foto: Patrik Åström/Sveriges Radio.
1 av 3
Dubbeldäckare på vissa avgångar. Foto: Patrik Åström/Sveriges Radio.
Partibiljetter Tågkompaniet.
2 av 3
Partibiljetter Tågkompaniet. Foto: Inga Korsbäck/Sveriges Radio.
Andreas Porswald (MP)
3 av 3
Andreas Porswald (MP) landstingsråd. Foto: Inga Korsbäck/Sveriges Radio.

Om två veckor, den 11 december, tar SJ över tågtrafiken mellan Västerås och Ludvika från Tågkompaniet. Biljetter från Tågkompaniet ska gå att lösa in.

Det är Tåg i Bergslagen, som upphandlar trafiken, som ska ersätter passagerarna, enligt landstingsrådet Andreas Porswald (MP):

– Har man buntbiljetter eller enkelbiljetter, så ska man kunna lösa in dem och få tillbaka pengarna från Tåg i Bergslagen.

– Kunden ska inte förlora på det här, det är det viktigaste, säger Andreas Porswald till P4 Västmanland.

Istället för norska staten, som äger Tågkompaniet, blir det svenska staten och SJ som ska köra tågen mellan Västerås och Ludvika.

– Till skillnad mot andra SJ-tåg och sträckor så ska passagerare kunna köpa biljetter på tåget, men då blir biljetterna dyrare än om man har bokat före, säger SJ:s Jonas Skoovgard.

På tågen kommer även serveringen att finnas kvar och på nästan alla avgångar och tåg ska det - som tidigare - finnas plats för två cyklar att ta med utan kostnad.

Men på det tidiga morgontåget 6:07 från Ludvika, kommer det inte att finnas plats för några cyklar. På den avgången och eventuellt en sen avgång från Västerås till Ludvika så kommer SJ att sätta in en dubbeldäckare istället.

Det kan alltså bli två avgångar med dubbeldäckare.

– På de tågen får det inte plats med cyklar, men däremot plats för 240 passagerare, säger Jonas Skoovgard till P4 Västmanland.

Landstingsrådet Andreas Porswald ser stora fördelar med att fler passagerare får plats och att resenärer har möjlighet att åka vidare till Stockholm från Västerås.

– Stämmer bra och sedan passerar ju den Fagersta och kommunerna i Västmanland via Västerås till Stockholm så att man kan pendla med ett tidigt morgontåg.

– Det är väldigt eftertraktat, säger Andreas Porswald till P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".