Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klassrumsundervisning nyckel till förbättrade mattekunskaper

Publicerat onsdag 30 november kl 15.46
Matteprofessorn: Vi har börjat fokusera på det viktiga igen
(1:52 min)
Andreas Ryve
Andreas Ryve är professor i matematik vid Mälardalens högskola. Foto: Sodie Tejre/SR

Det går bättre och bättre för landets skolelever i naturvetenskapliga ämnen. Och Västerås elever är inget undantag.

En internationell undersökning som kom igår visar att den nedåtgående trenden har vänt, elever i både fyran och åttan blir bättre på matte.

– Vi har börjat fokusera på det viktiga igen, säger Andreas Ryve som är professor i matematik vid Mälardalens högskola.

– De senaste åren så har det varit fokus på att diskutera hur man utvecklar undervisning i ämnen, under 90-talet och början av 2000-talet så var det inte så mycket fokus på det, säger han.

Andreas Ryve leder projektet "räkna med Västerås", ett forsknings- och utvecklingsprojekt som syftar till att förbättra klassrumsundervisningen i matematik. Och Västerås elever är med på den positiva trenden.

– För varje år ser vi förbättringar, säger Andreas Ryve.

Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.