Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klassrumsundervisning nyckel till förbättrade mattekunskaper

Publicerat onsdag 30 november 2016 kl 15.46
Matteprofessorn: Vi har börjat fokusera på det viktiga igen
(1:52 min)
Andreas Ryve
Andreas Ryve är professor i matematik vid Mälardalens högskola. Foto: Sodie Tejre/SR

Det går bättre och bättre för landets skolelever i naturvetenskapliga ämnen. Och Västerås elever är inget undantag.

En internationell undersökning som kom igår visar att den nedåtgående trenden har vänt, elever i både fyran och åttan blir bättre på matte.

– Vi har börjat fokusera på det viktiga igen, säger Andreas Ryve som är professor i matematik vid Mälardalens högskola.

– De senaste åren så har det varit fokus på att diskutera hur man utvecklar undervisning i ämnen, under 90-talet och början av 2000-talet så var det inte så mycket fokus på det, säger han.

Andreas Ryve leder projektet "räkna med Västerås", ett forsknings- och utvecklingsprojekt som syftar till att förbättra klassrumsundervisningen i matematik. Och Västerås elever är med på den positiva trenden.

– För varje år ser vi förbättringar, säger Andreas Ryve.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".