Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökad segregation i Västerås skolor

Publicerat torsdag 8 december 2016 kl 05.12
"Det här är ju politiska beslut"
(1:47 min)
Eleverna Siban och Akram på Pettersbergsskolan i Västerås tillsammans med läraren Titti Nordin Öholm.
1 av 2
Eleverna Siban och Akram på Pettersbergsskolan tillsammans med läraren Titti Nordin Öholm. Foto: Helena Lund/Sveriges Radio.
S:t Ilians skola i Västerås.
2 av 2
Pettersbergsskolan hette tidigare S.t Ilians skola. Foto: Helena Lund/Sveriges Radio.

Skolan i Västerås har blivit allt mer segregerad. Vissa skolor har nästan bara elever med svensk bakgrund, medan andra har störst andel elever från andra länder.

En av de skolorna är Pettersbergsskolan där nära 100 procent av högstadieeleverna har utländsk bakgrund.

– I grund och botten tycker jag naturligtvis som de flesta andra att det hade varit bättre om det varit en jämnare fördelning över staden, säger Pettersbergsskolans rektor Peter Larsson.

– Det här är ju gamla politiska beslut, och sedan handlar det väldigt mycket om vad föräldrarna ser som rätt skola för sitt barn.

Pettersbergsskolan, som tidigare hette S:t Ilians skola, har genomgått en stor förändring i takt med att de flesta svenska familjer i området valt andra skolor längre bort, samtidigt som många nyanlända kommit till skolan.

Vi är samma sak, vi är födda lika.

Generellt visar elevstatistik som P4 Västmanland gått igenom, att de skolor som redan haft relativt många elever med utländsk bakgrund, har fått en än högre andel, som till exempel också Bäckby- och Skiljeboskolan.

Vad tycker då eleverna själva om att gå på en svensk skola där nästan ingen elev har svensk bakgrund?

– I början tyckte jag att det var ett problem för att svenskarna har inte samma uttal som invandrare. Men sedan upptäckte jag att det finns invandrare som kan ganska bra svenska, säger Pettersbergsskolans Akram som kom från Syrien för två och ett halvt år sedan.

Jag önskar att vi hade svenska elever här i skolan.

– För mig spelar det inte någon stor roll, för jag har ju svenska kompisar utanför skolan. Lärarna på den här skolan är jättebra och jag får alltid den hjälp jag behöver, menar Hilan.

– Varför finns det inte svenska elever med oss? Vi är samma sak, vi är födda lika och jag önskar att vi hade svenska elever här i skolan, säger Siban.

Samtidigt har det knappt skett någon förändring på skolor med historiskt sett mycket få invandrade elever, som till exempel Irstaskolan och Tillbergaskolan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".