Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny våg av bluffakturor till företagare

Publicerat onsdag 14 december 2016 kl 05.10
"Rådet är att bestrida fakturan"
(1:40 min)
Del av blankett från Bolagsupplysningen.
1 av 2
Del av blankett från Bolagsupplysningen. Foto: Privat.
Magnus Eriksson, konsumentjuridisk rådgivare, Västerås stad.
2 av 2
Magnus Eriksson, konsumentjuridisk rådgivare, Västerås stad. Foto: Jenny Berggren / SR.

Nu börjar bluffakturorna från Bolagsupplysningen dyka upp igen. Breven ser ut att komma från en myndighet, men bakom utskicken står ett estländskt företag.

Den som fyller i blanketten och skickar in den kan åka på att betala tusentals kronor.

– Får man en sådan blankett så är rekommendationen att riva den och inte skicka in den, men om man gjort det och sedan får en faktura så tycker jag att man ska bestrida den. Helst skriftligen, säger Magnus Eriksson, konsumentjuridisk rådgivare på Konsument Västerås.

Blanketten ser alltså ut att komma från en myndighet. De ber om kompletterande uppgifter i ett förifyllt formulär, men om man skickar in uppgifterna får man betala.

Läser man det finstilta så framgår det visserligen att det kostar pengar, men det kan vara svårt att upptäcka, menar Magnus Eriksson.

– Det är väldigt otydligt och det är ingenting annat på blanketten som antyder att det är en tjänst som kostar pengar.

Känner man sig lurad och vill häva avtalet så är rådet att bestrida, säger han.

– Jag tror inte att de går speciellt långt, jag tror att det här företaget lever på att väldigt många betalar fakturorna när de får dem.

– De hotar ofta kanske med inkasso, och jag såg någonstans att de hotar med domstol i Estland. Men så är det absolut inte, skulle det bli en domstolsprocess så blir det i Sverige, säger Magnus Eriksson till P4 Västmanland.

Konsument Västerås har inte haft någon anmälan mot bolagsupplysningen.se i år. Förra året var det fyra och 2014 kom en anmälan.

Men det finns säkert fler som drabbats, menar han.

– Jag tror att det är ett stort mörkertal och många känner inte till att de kan kontakta oss, och sedan kan vi ju inte säga annat än att man ska bestrida fakturan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".