Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Segregerade skolor kan bero på oro kring resurser

Publicerat torsdag 8 december 2016 kl 13.58
"Vi är noga med att ha balans i resursfördelningen"
(1:11 min)
Skiljeboskolan i Västerås. Foto: SR Västmanland.
Skiljeboskolan i Västerås.

Anledningen till att skolors elever är uppdelade beroende på ursprung kan bero på oro. En oro som kan baseras på ovissheten kring vilka man lägger resurser på.

Enligt en undersökning som P4 Västmanland har gjort är skolan segregerad. Och Pettersbergsskolan kan vara den mest delade skolan vad gäller ursprung här. 

Lars Nordin är rektor på Skiljeboskolan i Västerås, och han menar att det är viktigt att ha en jämn fördelning bland eleverna i skolan. Och om man inte har det kan det försämra de nyanlända elevernas språkträning.

På skolor där majoriteten av eleverna har utländsk bakgrund finns det en risk att föräldrar till barn med svenskt ursprung väljer en annan skola.

– Det finns alltid en risk att det finns föräldrar som tänker att alla resurser kommer att gå till just den elevgruppen. Då börjar de se sig om efter en annan skola. De kanske också har fått dåligt rykte om sig att vara en mycket bättre skola än en skola med många elever som har utländsk bakgrund, säger Lars Nordin.

Ligger det något i den oron, eller är det bara fördomar?

– Om jag pratar för Skiljeboskolan så tycker jag inte att det finns någon oro för det. Vi är noga med att ha en balans i resursfördelningen, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".