Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Salt på cykelbanor för säkrare cykling vintetid

Publicerat onsdag 21 december 2016 kl 10.05
Gatuchef Kent Nyman: Fördelen är att vi slipper gruset
(1:56 min)
En sopsaltat cykelväg i Västerås.
En sopad och saltad cykelväg i Västerås. Foto: Liselotte Mellesmo/Sveriges Radio

För att göra det enklare att cykla vintertid så har Västerås stad börjat att salta ett antal cykelbanor. Under tre år ska testet pågå.

Under tre år kommer kommunen att testa hur väl det fungerar. Det är 2,4 mil av kommunens gång-och cykelbanor som ska sopsaltas under tre år.

– Fördelen med sopsaltning är att vi slipper gruset och det är jätteviktigt för vi har väldigt många halkolyckor. Många olyckor med cykel sker på grus, säger Kent Nyman gatuchef Västerås stad.

Men miljömässigt då, att spruta ut saltlösning låter inte bra?

– Salt är ju en nackdel både för miljön och järn, det går inte att komma ifrån. Men det har gjorts studier av sopsaltningen i Stockholm och det är ganska små mängder. Faktum är att vi har salt i gruset också för att saltet inte ska frysa ihop, så vi har salt redan idag, säger Kent Nyman.

Av totalt 38 mil gång och cykelbanor i Västerås så är det 2,4 mil som i ett test kommer att sopsaltas. Efter en utvärdering ska kommunen bestämma hur många mil som man kommer att fortsätta att salta.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".