Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så här kommer du igång med träningen

Publicerat måndag 2 januari kl 15.29
PT-Madeleines bästa träningstips
(1:38 min)
Gymträning
Personliga tränaren Madeleine Arrenius ger tips för hur man kan förbättra sin hållning, och för hur man orkar träna längst. Foto: Jenny, Actic City i Västerås/ Sveriges Radio

Har du bestämt dig för att börja träna 2017? Frågan är bara hur? Vi körde ett pass med PT:n Madeleine Arrenius och fick råd för att lyckas - även in på månaderna efter januari.

Under PT-timmen med Madeleine Arrenius fick P4 Västmanland ett gäng bra tips på hur man ska hålla träningen vid liv

1. Tala om ditt mål för så många som möjligt. Ju fler man säger det desto mer verkligt blir det.

2. Gå inte ut för hårt. Har man inte hållit sina mål under tidigare år kan man sänka dessa. Se extra träningspass som en bonus istället för ett misslyckande när träningstillfällen uteblir.

3. Ta hjälp av personlig tränare för att få in vanan.

4. Planera in träning, precis som man gör med jobb och andra aktiviteter.

5. För dagbok för resultat för dagen och följ upp senare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".