Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(1:07 min)
Mälarenergi om soplukten: Vi förbättrar rutinerna hela tiden
Publicerat onsdag 9 augusti kl 15.53
Sopförbränningsanläggningen i Västerås.
Sopförbränningsanläggningen i Västerås. Foto: Patrik Åström/Sveriges Radio.

Mälarenergi har fått ta emot klagomål från västeråsare som säger sig ha störts av lukt från företagets sopförbränning. Företaget tar detta på allvar, och därför slipas det på rutiner, säger företagets pressansvarige Jocke Höök.

Under första delen av året fick de ta emot 35 klagomål, och 14 av de kan ha att göra med deras verksamhet. Och nu vill Länsstyrelsen att Mälarenergi ska ta till ytterligare försiktighetsåtgärder för att minska lukten.

Och enligt Jocke Höök, som är pressansvarig på Mälarenergi, jobbar de hela tiden med förbättringar.

– Vi ska fortsätta det vi har gjort hela tiden sedan vi drog igång anläggningen, att slipa på våra rutiner och förbättra processerna.

Men varför kommer ni inte tillrätta med det här?

– Jag skulle nog säga att vi har kommit tillrätta med det. 2014 då vi startade så vet vi vad som låg till grund för att vi fick sådana problem som vi hade, problem som vi beklagar. Men vi har också lärt oss och blivit duktiga på att skapa rutiner, arbetssätt och metoder. Vi har mycket bättre kontroll idag på vad vi gör och hur vi gör. Men vi måste fortsätta att förbättra det vi redan gör, säger Jocke Höök.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".