Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Serviceavgift "äter upp" rabatt

Publicerat onsdag 30 november 2005 kl 10.47

Tågkompaniet säljer så kallade partibiljetter, tio stycken på en gång, vilket ska ge tio procents rabatt. Men när man som resenär får biljetterna och fakturan har Tågkompaniet lagt på en serviceavgift som i vissa fall äter upp rabatten.

Ett exempel kommer från Lars Damfors som tågpendlar mellan Västerås och Hallstahammar. I hans fall innebar köpet av partibiljetter fyra kronors rabatt istället för 40 kronor - eller en procents rabatt istället för tio.

Björn Nyström, marknadschef på Tågkompaniet, ger en förklaring:

- När man åker på så korta sträckor som har så här låga krontal i pris, då vägs rabattsatsen på tio procent upp av den serviceavgift som man har då man skickar biljetterna hem.

Serviceavgiften på 30 kronor beror på kostnader för porto och fakturahantering, enligt Tågkompaniet.

- Det vi ska göra här är naturligtvis att upplysa kunden väldigt tydligt om att det inte är gratis att få tiobiljetten hemskickad till sig. Och det ska jag ta till mig här att naturligtvis ska vi upplysa om det här till alla kunder som ringer, säger Björn Nyström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".