Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Polisen ska kunna nås dygnet runt

Publicerat måndag 1 juli 2002 kl 12.04
Polisen ska kunna nås dygnet runt, och för att förbättra polisens tillgänglighet arbetar Rikspolisstyrelsen nu på ett förslag där tanken är att Sveriges 21 olika polismyndigheter ska knytas samman med telefonteknik.
Polisen får många klagomål på att det är svårt att komma fram, och t.ex göra en anmälan. För att råda bot på det vill man nu göra ett försök med en gemensam telefonservice. - Troligen kommer det att vara ett enkelt talsvar, där den som ringer får välja från en meny, säger Göran Wellerstrand, som håller i telefonprojektet på Rikspolisstyrelsen. De ärenden som kan bli aktuella är frågor om exempelvis pass eller när dubbdäcken ska på eller av, men också anmälningar om så kallade vardagsbrott. Det gäller t.ex enklare stöder där försäkringsbolagen kräver intyg om gjord polisanmälan. - När det gäller allvarligare brott ska man bli kopplad till polismyndigheten i det egna länet, säger Göran Wellerstrand. Om den nya telefontekniken ska införas beslutas till hösten.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.