Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt telefonabonnemang kan bli dyr affär

Publicerat torsdag 17 augusti 2006 kl 08.01

Att skaffa sig nytt telefonabonnemang kan bli en mycket dyr affär.

Det har Carolina Öst och Andreas Färnros i Öster Vrenninge i Sala kommun fått erfara. När de begärde en offert av Telia för ett fast telefonabonnemang till den nybyggda villan fick de en chock.

Det skulle kosta 45 000 kronor att få telefon.

Förra året byggde en nära släkting en liknande villa på granntomten, och då var priset ett helt annat - 600 kronor. 

- Ja man blir ju chockad och förvånad att det kunde vara så dyrt att gräva ner en kabel för 50 meter, säger Andreas Färnros.

Han tänker troligen inte nappa på erbjudandet från Telia.

- Vi väntar och ser vad som händer.

Jan Sjöberg, presschef på Telia Sonera, säger så här om kostnaden för telefonabonnemanget:

- En kund som beställer något av oss en dag kan en kort tid senare möjligen välja en annan operatör, och då sitter vi kvar där med våra stora kostnader utan att kunna få betalt för det.

- Vi agerar som andra företag på en konkurrensutsatt marknad och erbjuder tjänster på affärsmässiga villkor, säger Jan Sjöberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".