Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

I telefonen vecka 32 2003

Publicerat måndag 11 augusti 2003 kl 11.12
4/8 - 8/8
Torsdag Bästa Lyssnare! Vad är egentligen Bibeln; ett allomfattande och fullständigt perfekt rättesnöre eller en samling berättelser från förr? Vem har mest rätt som uttolkare av Bibeln och är det vi som skapar Gud eller Gud som skapar oss? Finns det mer än en Gud och vem, i hela vida världen, är mest tolerant? Ibland blir Ring P1 ett livsåskådningsprogram och varför inte? Ont eller gott, rätt eller fel – moral och etik berör oss alla. Och sedan detta med den härskande klassen och deras privilegier: Är ÖB omdömeslös eller är det inte i sin ordning att officersfruar, som alltid fått anpassa sig efter sina uniformsprydda män, får ha det lite tjofaderittan? På återörande imorgon! Täppas Fogelberg Onsdag: Bästa Lyssnare! Vad är egentligen Bibeln; ett allomfattande och fullständigt perfekt rättesnöre eller en samling berättelser från förr? Vem har mest rätt som uttolkare av Bibeln och är det vi som skapar Gud eller Gud som skapar oss? Finns det mer än en Gud och vem, i hela vida världen, är mest tolerant? Ibland blir Ring P1 ett livsåskådningsprogram och varför inte? Ont eller gott, rätt eller fel – moral och etik berör oss alla. Och sedan detta med den härskande klassen och deras privilegier: Är ÖB omdömeslös eller är det inte i sin ordning att officersfruar, som alltid fått anpassa sig efter sina uniformsprydda män, får ha det lite tjofaderittan? På återörande imorgon! Täppas Fogelberg Tisdag: Varför är man inte tolerant när man inte tolererar intoleranta åsikter? Kristna kräver att man ska acceptera att dom sätter sig själva i första rummet och dömer ut andra!!!! Att vara tolerant innefattar ju att säga ifrån till trångsynta personer. Anders Hej ! Hon damen som ringde dig från Skelleftehamn. Det måste vara tråkigt att leva med inställningen att man är en syndfull människa? Om nu Jesus dog på korset för att frälsa mänskligheten från arvssynden, då skall väl inte dagens människor lägga tillbaka synden igen? Då tappar man ju hela meningen med Kristi offer. Eller har jag förstått det hela helt fel? Jag är inte konfirmerad och inläst på "storyn". Möjligen är det kanske så att en del måste ha upplevelsen av "kränkning" för att skapa sig ett berättigande? Sommarhälsningar från en glad lyssnare! Paul Jesus sa att vi inte ska döma någon. Man blir själv dömd efter vad man har dömt Christina Det viktigaste är att man möts på halva vägen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! anonym Riktigt ödmjuk är den som inte visar sin intelligens anonym Jag är övertygad om alla har rätt att tro vad de vill. Jag är lika övertygad om att det vore bättre om alla kunde släppa tusentals år gamla religiösa vanföreställningar och dogmer. anonym
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.