Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortsatta förseningar på nya Upptåget

Publicerat måndag 6 november 2006 kl 07.01

Pendlare som kräver ersättning när Upptåget är försenat har mer än tredubblats i höst. Sedan Upplands lokaltrafik, UL, började köra den nya längre sträckan från Gävle till Upplands Väsby den 21 augusti har femtusen resenärer klagat och begärt ersättning.

Passagerare som t ex ska gå av på Arlanda har ibland sett tåget åka förbi och de har fått kliva av först på tillbakavägen. Sofie Ebbestig och Eva Kjellerud pendlar från Uppsala till Arlanda:

- 07.13 brukar gå bra, oftast.
 - Med tågen runt 8-tiden hamnar man ofta i Märsta och får ta bussen till Arlanda. Jobbigt om man har ett möte inbokat, men det fungerar ganska smidigt ändå. 

Första månaden med den nya sträckan kom det in drygt tusen klagomål på förseningar, och de senaste veckorna har ytterligare 4 000 krav kommit in till UL. Förseningarna har hittills kostat bolaget närmare 200 000 kronor. Sture Jonsson är informationschef på Upplands Lokaltrafik:

- Det är ju inte bra. Varje gång det kommer ett resegarantiärende, så är det en resenär som har råkat ut för att inte komma fram i tid, och varje sådan miss är ju någonting som vi ser som ett misslyckande.

Det räcker med några minuters försening från Knivsta för att tåget måste köra förbi Arlanda utan att stanna. De som skulle kliva av där får då fortsätta med tåget och vända i Upplands Väsby och på tillbakavägen gå av vid flygplatsen - en försening på 25 minuter. Men efter nyår ska det bli bättre, lovar Sture Jonsson:

- Vi kommer att ändra i tidtabellerna, så att de tåg som i dag vänder i Storvreta för att sedan gå söderut igen kommer med största sannolikhet att vända i Uppsala från och med 7 januari.

För att fler tåg ska kunna stanna på alla hållplatser på sträckan söderut förlorar därmed Storvreta drygt 10 av sina 40 avgångar per dag.

De som via resegarantin klagar på inställda och försenade tåg under snöovädret i onsdags kommer inte att få någon ersättning. UL:s resegaranti gäller inte vid till exempel snöstorm.


Kontakta reportern:
anncharlotte.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".