Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trängsel på spåren ger förseningar

Publicerat måndag 13 november 2006 kl 06.58
Foto: Åsa Westlund PrB

Trängseln på järnvägsspåren mellan Uppsala och Stockholm gör att Uppsalapendeln har fått allt svårare att hålla tiderna. Under hösten har det blivit vanligt att tågen tvingas stå still på spåret ute på sträckan för att invänta annan tågtrafik.

- Det kan vara flera gånger en dag och ingen gång andra dagar, men till exempel i Knivsta är det mycket trängre, säger Göran Montan som jobbar som lokförare på SJ.

- Vad beror det på då?

- Det beror att det är fler tåg, bland annat på Upptåget.

Enligt trafikledningen så är det så gott som på var och varannan tur som tågen får stå stilla några minuter. Det är främst vid växlarna norr och söder om Arlanda som problemen är störst.

När alla tåg: SL, Upptåget, fjärrtågen, Uppsalapendeln, Arlanda Express och godstågen med flygbränsle ska samsas om rälsen, så måste de stå och vänta på varandra, ibland redan i Uppsala. När Upplandsnytt var med i förarhytten kunde tåget inte gå 11.54, som det stod i tidtabellen.

- Nu hade vi ju ett ankommande tåg från Stockholm som skulle in på spåret bredvid, berättar lokföraren Hans Ek.

- Det slår ju igenom på hela resan. Två minuter sent kan innabära att man blir stående någon annanstans för att släppa fram annan trafik håller sina tidtabeller.

Jan Kyrk är regionansvarig på SJ:

- Idag körs det så många tåg som det går att få plats på spåren, kanske i något fall också något för många tåg. Det gör att tågen inte alltid kommer fram eller att de blir försenade. Det är det vi menar med att det är en trafikmässig infarkt på gång.

Banverket vill inte kommentera den täta tågtrafiken på sträckan Uppsala - Stockholm eftersom den utredning man håller på med inte är klar än. Men enligt Jan Kyrk på SJ finns det bara ett sätt att lösa trängseln på rälsen - att bygga fler spår:

- Antalet avgångar ökar hela tiden, men antalet spår är det samma. Här måste man ta krafttag för att bygga ut i hela mälardalen, bland annat mellan Uppsala och Stockholm, säger han.

Kontakta reporten:

anncharlotte.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".