Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Heidenstamskolan får kritik

Publicerat söndag 24 december 2006 kl 09.30

Heidenstamskolan i Uppsala ger inte stöd till alla elever som har rätt till det. Det är oacceptabelt, menar Skolverket efter en inspektion, och kräver att skolan rättar till problemen direkt.

Skolans rektor Lena Åsman säger att de tidigare framför allt har satsat på att ge eleverna stöd i matte, engelska och svenska:

- Det har ju vart en prioriteringsfråga och så har vi ju jobbat med det ganska hårt nu de senaste åren, säger Lena Åsman.

Men borde ni inte vetat att alla elever har rätt till stöd i alla ämnen?

Det är inte så här att vi inte jobbat med det här men vi har inte jobbat med det här på ett systematiskt och strukturerat sätt, därför att det varit andra prioriteringar, säger Lena Åsman.

När vi besöker Heidenstamskolan är det sista dagen före jullovet, många flockas runt de två pingisborden i kapphallen. En kille i svart tröja slår bort bollen nästan varje gång. Skolverket har också varit på skolan - liksom på alla andra Uppsalaskolor och Heidenstam hör till dem som får kritik.

Trots att skolan har bra rutiner för att upptäcka vilka elever som behöver hjälp så finns enligt skolverket elever som inte får den hjälp de behöver. Ibland för att det tar för lång tid att komma fram till åtgärder - men också för att skolan sällan eller aldrig ger stöd i andra ämnen än svenska engelska och matte.

Det här är något som skolverket i sin rapport beskriver som oacceptabelt.

Om man ser till elevernas resultat i Heidenstamskolan så var det i år bara 60 procent som nådde målen i alla ämnen - det är bland de sämta resultaten i Uppsala - fler klarar kärnämnena, som ger behörighet till gymnasiet. Rektor Lena Åsman säger att skolans sätt att ge stöd kan vara en orsak:

- Det kan ju vara en del i det naturligtvis, säger Lena Åsman.

Sedan kritiken kom har skolan gått igenom alla elever för att se vilka som behöver stöd - nu ska de ta fram åtgärdsprogram för alla.

kontakta reportern

lisa.helgesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".