Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tusen videokunder krävs på pengar

Publicerat tisdag 23 januari 2007 kl 06.46

I december skickades över 1 000 fakturor till videobutikskunder i Uppsala, fakturorna gäller skulder som inte betalats. Men många har hört av sig till Konsument Uppsala och menar att fakturorna saknar grund.

Konsumentrådgivaren May Strandberg har fått ta emot samtal från oroliga Uppsalabor.

- Det är klart att det här känns olustigt och tråkigt om konsumenter får krav som inte är berättigade, säger May Strandberg.

Det var i somras som fakturorna först uppmärksamades i Uppsala. Då menade många oroliga konsumenter att fakturorna för förseningar och ej återlämnade filmer saknade grund. I ett fall hade en kund bott utomlands under den period då kunden skulle hyrt filmen.

Liknande klagomål har nu alltså åter kommit in till Konsument Uppsala. Den här gången förväntar man sig fler samtal då det är fler fakturor än tidigare, över tusen stycken. Något många undrar är varför fakturorna kommer så långt efter det datum då de skulle hyrt filmen, i de aktuella fallen 1,5 år.

Från videobutikerna Unik, som står bakom de senaste utskicken, menar man att det här beror på att man bara har möjligheten att göra större fakturautskick 1-2 gånger per år, Esamaeil Alizadeh som äger butikerna säger att det även finns andra anledningar.

- Det är bara av hänsyn till våra aktiva kunder som kommer in i butiken och hyr ganska ofta. Det skulle helt enkelt kännas påträngande att så fort man är sen ska man skicka en faktura till de trogna kunderna, säger Esamaeil Alizadeh.

När det gäller varför det verkar bli fel med en del fakturor säger Seger ekonomi och inkasso och Esamaeil Alizadeh att det bland annat beror på kunder som hyr film under falsk identitet.

May Strandberg från Konsument Uppsala påpekar också att det är viktigt som kund att be om ett återlämningskvitto om man vill undvika att få en påminnelsefaktura.

 

 

Kontakta reportern
johan.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".