Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industribyggnad med kraftig rökutveckling som följd och spridningsrisk till närliggande fastigheter. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på din lokala P4 kanal.
(Publicerat idag kl 12.35)

Stängda gator i Uppsala öppnas för bilar

Publicerat torsdag 25 januari 2007 kl 07.44

Nu öppnas Uppsala för bilisterna. Den borgerliga kommunledningen kommer inom kort att öppna flera gator som idag är stängda för biltrafik, först ut blir Hjalmar Brantingsgatan och Björkgatan i Fålhagen.

De skulle underlätta för bilisterna, det lovade de borgerliga partierna inför valet, och nu börjar de göra verklighet av sina löften. På Hjalmar Brantingsgatan, här ska bilister, och inte bara bussar, snart kunna ta sig in från Tycho Hedéns väg till Vaksala torg. Björkgatan som är stängd vid Celsiusskolan ska öppnas och bli en genomfartsgata.
- Vi har idag en för stor belastning på de övriga gatorna i centrala Uppsala och då måste vi använda de gator vi har, säger Liv Hahne som är vice ordförande i gatu- och trafiknämnden.

De här två förändringarna kan vara genomförda om någon månad tror Liv Hahne, och längre fram kommer fler förändringar för trafiken. I höst tror de att de kan öppna Dragarbrunnsgatan i den södra änden, vid Länsstyrelsen, och bilister ska inte hindras från att köra på gatan längre. Efter det är det Bäverns gränds tur, där kör idag bara bussarna igenom. Men det är en förändring som Klas Wåhlberg, vd på Upplands lokaltrafik vill varna för.
- Den sträcka som kanske är mest alaramerande är Bäverns gränd. Det är redan trångt nere på stan och vi vill köra genomgående linjer och då är god framkomlighet över Islandsbron helt avgörande, säger han.

Men moderaten Liv Hahne tror inte att förändringarna innebär några egentliga försämringar för bussarna, hon menar att de gör att trafiken flyter bättre, och att alla sorters trafik kommer fram lättare. Hon menar också att de här förändringarna är bra för miljön eftersom bilister slipper åka omvägar.
- Liv Hahne har ju väldigt låga kunskaper om miljöeffekterna som biltrafiken ger, säger en kritisk Maria Gardfjell, miljöpartist i gatu- och trafiknämnden. Hon menar att kommunledningen inte tittat ordentligt på vad de här förändringarna kan få för effekter, och hon är orolig för att fler tar bilen om det blir lättare att köra.

Lisa Helgesson
lisa.helgesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".