Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dyra personkryss efter annonskampanj

Publicerat tisdag 8 oktober 2002 kl 07.18
Socialdemokraterna har, som första parti i Uppsala, sammanställt kostnaderna för de politiker som bedrev personvalskampanjer i valet. Det visar sig att den som drivit den dyraste kampanjen, Jan Ask som är kandidat till att bli kommunalråd i höst, trots satsningen inte hamnade bland dom som samlat flest personröster.
De 60 000 kr som satsades i annonskampanjer med Asks porträttbild gav inte mer än 275 röster, färre än partiet räknat med. - Sätt till antalet annonser hade man kanske trott att det skulle bli fler kryss, säger partiombudsmannen Bertil Kinnunen. Socialdemokraterna är det enda parti i Uppsala som hittills sammanställt varifrån deras kandidater fått pengar till att bedriva personvalskampanjer. En viktig demokratifråga att redovisa detta öppet för väljarna, menar socialdemokraterna. Folkpartiet är också på gång med en liknande sammanställning, medan moderaterna och kristdemokraterna inte tänker göra någon sån lista. Och centern redovisar bara större bidrag som deras kandidater fått. Socialdemokraternas sammanställning visar alltså att Jan Asks kampanj varit dyrast, drygt 62 000 kr, varav 60 000 kr i en långvarig annonskampanj i UNT. Men med det kommer han först på åttonde plats bland dom som samlat flest antal röster, 275 kryss har han fått. Pengarna till annonskampanjen kommer helt från LO-facken i Uppsala. Jan Ask vill inte bli intervjuad om saken i Upplandsnytt, men han säger att han själv inte betraktar annonserna som en personvalskampanj eftersom det inte funnits med nån uppmaning i annonserna att kryssa för hans namn i valet. Och han säger att beslutet om kampanjen med honom själv på bild var fattat av LO-facken. Och på LO-facken säger förtroendemannen Mats Josefsson att kampanjen ännu inte är utvärderad internt och han vill inte lämna nån kommentar innan dess. Socialdemokraternas ombudsman Bertil Kinnunen medger alltså att kryssen för Ask var färre än man kunde väntat sig, men han säger också att kampanjen var till för att ge uppmärksamhet åt LO-facken lika mycket som åt Ask. Näst mest pengar har två unga SSU:are gjort av med. SSU har satsat vardera 50 000 kr på en kandidat till kommunfullmäktige och en till riksdagen. Särskilt för den tidigare okände kommunfullmäktigekandidaten Dervis Isbitirici, verkar kampanjen ha gett resultat. Isbitirici, som har stark lokal förankring i Sävja, kommer på sjätte plats med 330 personröster. Och en slutsats som man kan dra är att kampanjer ute bland människor måste prioriteras före annonskampanjer, säger Bertil Kinnunen. - Vi ska ta med oss erfarenheten att det är de enskilda samtalen som är grunden för kryssen. Förtroendet för en kandidat får man genom samtal och inget annat, säger han.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.