Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

UL betalar resegaranti för flera hundra tusen

Publicerat fredag 11 oktober 2002 kl 06.56
Trots att det bara gått några månader sen Upplands Lokaltrafik införde sin resegaranti har bolaget redan fått betala ut över 300 000 kr till försenade resenärer. En betungande utgift enligt vd Helena Leufstadius.
Den som blivit minst 20 minuter försenad till sitt resmål kan få ersättning för taxikostnader på upp till 350 kr från Upplands lokaltrafik, UL. För Upptåget mellan Uppsala och Tierp infördes garantin för drygt ett halvår sen och för bolagets busstrafik i juni. Och förseningarna har varit många sedan garantin kom. Bl a blev det brist på bussförare i somras hos ULs entreprenör Swebus, vilket ledde till 520 inställda bussturer. Hittills har mer än 2 000 resenärer fått kompensation till ett värde av 300 000 kr. En del av pengarna kan UL kräva av sina entreprenörer, men det handlar ändå om stora utgifter och arbete med återbetalningarna. Men enligt Helena Leufstadius, vd på UL, är det viktigt att de har infört resegarantin. -I längden skulle det kosta så mycket mer om vi inte satsade de här pengarna, säger hon. Förlorade resenärer är förlorade intäkter. Uppsalabuss, som ansvarar för stadstrafiken i Uppsala, införde också en resegaranti i somras, men de har inte fått in lika många ansökningar, 42 stycken hittills.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.