Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommunkampanjer utan verkan

Publicerat måndag 30 juli 2007 kl 16.49

Hälften av Sveriges kommuner driver reklamkampanjer för att öka inflyttningen, men det har de ingenting för enligt Tomas Niedomysl, bostadsforskare som skrivit en avhandling om detta vid Uppsala universitet:

Såväl Tierp som Östhammar lägger varje år ner stora pengar på att marknadsföra sin kommun via reklam, t. ex. på TV. Men enligt bostadsforskaren Tomas Niedomsyl är dessa reklamkampanjer värdelösa.

- De studier vi har gjort visar att det här tycks inte va särskilt framgångsrikt. Kampanjkommunerna har ingen större inflyttning än jämförbara kommuner som inte använder sig av det här greppet.

Tierps kommun lägger varje år ner omkring en miljon kronor på att marknadsföra sig och enligt kommunalrådet Bengt-Olov Eriksson är det ett bra sätt att ge en positiv bild av kommunen.

- Det ger en positiv bild både till de egna invånarna och utåt. Även om folk inte flyttar hit i huvudsak för reklamfilmen så kan det kanske i någon mån ha bidraget till att man i slutändan valt Tierp.

Och så resonerar även Sirkka-Liisa Bergkvist, informationsansvarig på Östhammars kommun.

- Framförallt marknadsför vi varumärket och känslan av Östhammars kommun.

Men enligt Tomas Niedomsyl kan dessa kampanjer rent av ha en motsatt effekt.

- Det kan ju få det om man resonerar utifrån att en kommun som är bra i sig själv inte behöver någon extra marknadsföring. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".