Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Parkeringsbolagen bestämmer

Publicerat tisdag 26 november 2002 kl 12.48
Det är svårt att få tillbaka pengar för felaktiga parkeringsböter. Igår berättade Upplandsnytt om Tommy Sandström i Märsta som kämpar för att få tillbaka pengar för en felaktig parkeringsbot. Och han är inte ensam om att ha det här problemet.
- Generellt sett är det väldigt svårt för att få pengar tillbaka i den här typen av ärenden, säger Anna Greta Karlsson, konsumentvägledare vid Konsument Uppsala. Många som har fått en parkeringsbot betalar den omgående även om de anser att den är felaktig, detta för att inte få en betalningsanmärkning. Men att sen försöka få rätt är alltså långt mycket krångligare än i ett vanligt konsumentärende. Grunden till det ligger i att en p-bot är ett polisärende, vilket gör att ett bestridande direkt går till tingsrätt. Och på konsument Uppsala kan man bara ge rådet att noggrannt läsa instruktionerna på parkeringsplatser, eftersom det är så svårt att i efterhand rätta till fel. Eller så tar man det säkra före det osäkra. - Det man alltid skulle kunna göra är att alltid parkera på samma ställe, så att man vet vad som gäller, säger Tommy Sandström.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.