Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bussar saboteras för höga summor

Publicerat fredag 17 augusti 2007 kl 07.38

Det kostar allt mer att reparera stadsbussarna i Uppsala efter att de utsatts för bland annat stenkastning och skottlossning. Hittills i år handlar det om drygt 180 000 kronor för det kommunägda bolaget Gamla Uppsala buss, en ökning jämfört med samma period förra året.

- Till största delen handlar det om stenkastning men även skottlossning med luftvapen. De ligger väl gömda i skogen och skjuter sönder rutorna, och polisen har tittat på det, säger Birgith Entersten som arbetar med skadereglering på Gamla Uppsala Buss.

För någon vecka sedan kastade någon ner en cykel på en buss som passerade viadukten vid kommunhuset. I början av juli utsattes flera bussar för skottlossning med luftvapen på Flöjtvägen i Gottsunda, och i februari i år förstördes en hel buss.

- Då var det mer ett sabotage. Då slog en person sönder nio rutor på en och samma buss, i Gottsunda vid simhallen. Det är inte bra. Vi drar till exempel in vissa linjer vissa tider. Då lugnar det ner sig, men sedan kommer problemen tillbaka igen, säger Jan Burström, trafikchef på Gamla Uppsala buss.

Länet drabbas inte som Uppsala

Skadegörelsen är inte lika omfattande på bussarna som kör ute i länet. Swebus som är den största entreprenören får lägga omkring 150 000 kronor varje år på att sanera klotter och laga sönderskurna dynor, men där har man inte sett någon ökning de senaste åren, enligt depåchefen Tom Mattson.

Samtidigt har allt fler hållplatser fått busskurer av glas, men de får i stort sett stå ifred.

- Det är lugnt i Uppsala. Vi har inte haft några större problem med varken glaskross eller klotter i någon större omfattning, säger Magnus Heljeberg, VD på J C Decaux, som har hand om 100 busskurer i Uppsala.

”Resenärerna får betala”

Gamla Uppsala buss har en bevakningsbil. Trots det slutade notan förra året på 275 000 kronor, utan att klottersaneringen är inräknad. 2007 ser ut att bli dyrare.

- Det är onödiga, bortkastade pengar. I slutändan så blir det tyvärr den som reser som får betala det, säger trafikchef Jan Burström på Gamla Uppsala Buss.

AnnCharlotte Carlsson
anncharlotte.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".