Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumentverket varnar för bluffräkningar

Publicerat måndag 2 december 2002 kl 17.40
Betala inte om du får mystiska räkningar efter att ha surfat på internet. Det rådet ger konsumentverket med anledning av att många kunder fått oskäliga räkningar för bland annat surfande på porrsajter.
Uppsala konsument får in 15 anmälningar i veckan och till konsumentverket har det kommit in ett par hundra anmälningar som gäller bluffräkningar för internetsurfande. Bara man har råkat trycka på en länk på en stor internetportal kan man få dyra räkningar utan att ha förstått att man gått in på en sida som kostar pengar, och ibland kan räkningar skickas ut utan att man ens varit inne på sidan. Ofta gäller det här porrsajter, och det företag som fått flest anmälningar mot sig kallar sig Scanbill. Nåt sånt företag finns inte men företagsbildningen kan spåras till Danmark. Och försöker man ringa kundtjänsten för att få saken korrigerad så kostar det 20 kronor per minut. -När det gäller företaget ScanBill så är det ingen mening med att ringa dit, säger Eva Debels på konsumentverket. Hon uppmanar istället folk att skriva brev.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.