Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortfarande svårt att nå vårdcentraler

Publicerat måndag 17 september 2007 kl 07.11

Vallöftet om att det ska bli lättare att komma i kontakt med vårdcentralerna i länet har ännu inte infriats av den nya majoriteten i landstinget. Det visar den senaste rapporten från Sveriges kommuner och landsting som handlar om vårdens tillgänglighet enligt vårdgarantins intentioner.

I dag har det gått ett år sedan uppsalabon Lotta Högrelius lade sin röstsedel i valurnan i hopp om att vården i kommunen skulle bli bättre. Men hon har inte märkt av det.

- Nej inte ett dugg, jag tycker snarare det har blivit tvärtom. Jag har en hel del erfarenheter de senaste månaderna som har varit ganska tråkiga.

Under de nio år som Lotta Högrelius har bott i Uppsala har hon bara vid ett tillfälle fått svar och en läkartid direkt hos primärvården. Hon ringer ganska ofta till sin vårdcentral, ungefär en gång i månaden och är trött på hur hon behandlas. Nu senast bröt vårdcentralen löftet att ringa upp henne tre gånger, vilket fick henne att ringa ett helt annat samtal.

- Då ringde jag patientombudsmannen istället och det hjälpte. Men då hade jag ju väntat i tre veckor.

Lotta Högrelius är inte den enda som har svårt med att få kontakt med sin vårdcentral. Knappt varannan vårdsökande kommer fram och får telefonkontakt med länets vårdcentraler. Det visar de senaste siffrorna från Sveriges kommuner och landstings mätning på vårdgarantins effekter.

Tittar vi på hur lätt det är att få träffa en läkare ser det inte bra ut där heller. Möjligheten för vårdsökande att få ett läkarbesök inom sju dagar har under halvåret oktober 2006 till mars 2007 försämrats med fem procentenheter i Uppsala län.

Ismail Kamil är ordförande i hälso-och sjukvårdsstyrelsen och förklarar varför det ser ut så här.

- Under hela våren har vi ägnat oss åt städning, omorganisation. Det är ju så att det är från första januari i princip som vi börjar byta åtgärder.

Åtgärderna, det vill säga möjlighet till längre öppettider för vårdcentralerna, inget lunchstängt och telefontider under hela dan istället för under vissa tider, blev verkliga först i juni i år. Det kommer att märkas av i siffrorna först i höst, vilket Lotta Högrelius ger dåligt betyg för.

- Om man går ut sådär hårt i en valrörelse måste man inom ett halvår åstadkomma nånting, så att folk märker en förändring. Annars får man sikta in sig på att förlora nästa val för att folk känner sig svikna.

Mona Wahlund
mona.wahlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".