Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bättre bemötande på akuten i Uppsala

Publicerat onsdag 19 september 2007 kl 07.45

Akutmottagningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala hade för några år sen stora problem med att personalen inte trivdes, något som också spillde över på patienterna. Men nu jobbar man aktivt med bemötandefrågorna och andra förändringar har också skett. Kristina Lundmark är avdelningschef på Akutmottagningen:

- Vi har fler vårdplatser, vi har högre bemanning och det går snabbare för patienterna att komma härifrån. Då blir det bättre för alla parter.

Och efter en omorganisation finns nu fem chefer för de 120 anställda, istället för en som det var tidigare. Dessutom genomfördes ett medarbetarprojekt som avslutades 2004, där man bland annat jobbade mycket med bemötandefrågor. Till exempel att patienter ska hållas informerade om vad som sker, så att de vet varför de ibland kan få vänta länge.

Kristina Lundmark har varit avdelningschef ett par år och hon upplever att det här har gett resultat:

- När jag började så fick jag ganska mycket brev och telefonsamtal där man hade synpunkter på bemötade, det kommer idag också, men det har minskat. Har man 50 000 besökare per år som vi har kan man inte göra alla nöjda.

Hos patientombudsmannen har man däremot inte märkt någon skillnad, där får man varje år ungefär tio klagomål om just bemötandet på akuten.

Men att bemöta patienterna på rätt sätt är något man nu hela tiden jobbar aktivt med på akutmottagningen, genom utbildningar och diskussioner. Så här tänker undersköterskan Gry om hur hon ska bemöta sina patienter:

- På samma sätt som jag själv skulle vilja bli bemött. Jag utgår från mig själv ganska mycket

Och på en brits på akuten ligger Eva:

- Hur tycker du bemötande har varit?

- Så här långt helt okej.

- Du har legat här i fyra timmar drygt, vad säger du om det?

- Att de hittar nån lösning på mina problem, det är ju liksom det primära. Sen får det ta den tid det tar.

- Vad är kärnan i ett bra bemötande?

- Att man ser varje patient och bekräftar det de säger och är oroliga för, och att man informerar om vad som händer sen, säger Kristina Lundmark på Akutmottagningen.

Reporter:
Märta Hulth

marta.hulth@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".