Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Provoice ringer tysta samtal

Publicerat onsdag 26 september 2007 kl 06.56

Uppsalaföretaget Provoice, som arbetar med telefonförsäljning, anklagas nu åter igen för att använda sig av så kallade tysta samtal till privatpersoner. Det finns ingen i luren när den som ringts upp svarar.

- Det kan börja klockan åtta på morgonen och fortsätter ibland med fem samtal per dag, säger Pia Warnhag i Stövelstorp i Skåne som känner sig trakasserad av Provoice.

Först efter någon vecka fick Pia Warnhag reda på varifrån samtalen kom, då det en gång var en automatisk röst som sa ”välkommen till Provoice”, och som meddelade att alla säljare för tillfället var upptagna. Tidigare hade hon försökt spåra numret via Eniros nummerupplysning, men utan att lyckas.

Upplandsnytt berättade i våras om att många anmälningar kommit in till Konsumentverket mot Provoice, och nu är det alltså dags igen. Tysta samtal uppstår eftersom Provoice använder sig av en modell där ett visst antal personer med automatik rings upp under en viss tidsrymd, och om då de pågående samtalen drar ut på tiden längre än beräknat så finns ingen säljare ledig för att ta samtalet, förklarar Johan Frodell på Provoice.

Företaget nekar till tysta samtal

Han hävdar att deras noteringar visar att samtalen till Pia Warnhag begränsats till två veckors tid, aldrig varit fler än två per dag, att något tyst samtal överhuvudtaget inte ringts till Pia Warnhag eftersom en automatisk telefonsvarare satts i gång om ingen säljare funnits ledig. Han säger också att säljare vid tre tillfällen ska ha talat med någon i Pia Warnhags hushåll som bett företaget att återkomma vid senare tillfälle.

- Jag har aldrig pratat med någon säljare från det numret, säger Pia Warnhag som tillbakavisar Provoice version på samtliga punkter. Vad gäller de tysta samtalen säger hon att hon på sistone börjat föra anteckningar:

- 16:e september ringde det två gånger och det var tyst, 17:e ringde två gånger och det var tyst, 18:e ringde det en gång, 19:e ringde det en gång och det var tyst, säger hon.

Johan Frodell säger att Provoice arbetat för att få ner sina tysta samtal och att de nu är nere i 0,2 procent av alla samtal. På Konsumentverket finns åtta nya anmälningar mot Provoice sedan i våras. Pia Warnhag säger att hon aldrig mer vill ha nånting med Provoice att göra:

- Jag har upplevt det här som terror helt enkelt. 

 

Mårten Nilsson
marten.nilsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".