Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Åtgärdspaket mot försenade tåg

Publicerat onsdag 26 september 2007 kl 16.49

De kraftiga förseningarna som drabbar många tågresenärer i Mälardalen är ett sånt samhällsekonomisk problem att Banverket tillsammans med SJ och SL nu kommer att genomföra en rad åtgärder för att tågtrafiken ska flyta på bättre.

Upplandsnytt träffade några resenärer i morgonrusningen på Uppsala centralstation när tåget från Stockholm kom in, åtta minuter försenat:

- Vissa morgnar är det betydligt värre, det kan vara upp till fyrtio minuter de värsta dagarna. Ofta har man ju ett möte som börjar på heltimme, och då är det ju irriterade, säger en man.

- Jag irriterar mig ganska mycket på det, det är sällan man får rulla direkt in, utan att man stannar en eller två gånger, säger en annan sen resenär.

- Det är lite frusterande, man vänjer sig. Men säg kanske hellre att det tar 45-50 minuter så blir det en bonus om det går fortare.

Kostar en miljard per år
På en presskonferens vid Centralstationen i Stockholm i morse så presenterade Banverket, SJ och SL tillsammans ett åtgärdspaket med inte mindre än 44 punkter. Men meningen är inte att öka antalet tåg som åker på sträckorna, utan snarare att förbättra förutsättningarna för den trafik som åker redan idag.

Det har nämligen räknats ut att förseningarna varje år innebär en arbetsvecka för varje pendlare, vilket totalt betyder en samhällsekonomisk förlust på drygt en miljard kronor per år. Framförallt är det trängseln på spåren som är problemet, men eftersom de planerade utökningarna av spår ligger flera år framåt i tiden så koncentrerar man sig nu på andra åtgärder för att få trafiken att flyta på. Några av punkterna:

  • Tågen får åka snabbare på vissa sträckor, bland annat genom Stockholms central.
  • Tätare signaler vid Knivsta station.
  • Utbyggnad av mötesspår så att snabba tåg kan köra om långsammare tåg.
  • Utöka antalet vagnar på vissa tåg så att man får plats med fler resnärer.
  • Nyanställning av persona, totalt 1000 nya tågvärdar och lokförare.
  • samt hårdare tag mot resenärer som kommer sent till tågen.

- Vi har ett så belastat trafiksystem, att är man en minut sen ut från Uppsala, så kommer tio procent av alla ankomster till Stockholm försent. Tågen måste avgå exakt på tid, och som resenärer måste vi vänja oss vid att vara på tåget senast avgångstid, gärna ännu tidigare. Vi kan inte acceptera att man försenar ett helt tåg, säger SJ:s VD Jan Forsberg.

- Genom att vi på sikt kommer göra åtgärder på Mälarbanan och på andra banor, så avlastar vi även uppsalatrafiken. I det här paketet kommer även Uppsalapendeln att kunna fungera bättre, säger Banverkets generaldirektör Pelle Granbom.

Reporter:
Alexander Gagliano

alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".