Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Åtal mot busschauffören

Publicerat onsdag 24 oktober 2007 kl 11.09
Chaufför åtalas efter bussolyckan i Rasbo. Foto: Staffan Claesson/Scanpix.

Den 22-åriga busschaufför som var inblandad i olyckan vid Rasbo utanför Uppsala i februari i år där sex personer dog kommer att åtalas för vållande till annans död, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik.

Kammaråklare Per Andersson presenterade åtalet i polishuset i Uppsala, ett åtal som lämnades till Uppsala tingsrätt idag. Åtalet gäller sex fall av vållande till annans död, sex fall av vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik:

- Enligt vår mening är det på tre punkter chauffören har varit vårdslös, för det första har hon inte anpassat hastigheten tillräckligt efter väglaget, för det andra inte hållit tillräckligt till höger vid mötet med den andra bussen, utan varit över mittlinjen. För de tredje har hon också också valt att passera lastbilen vid vägkanten för fort, och därmed förlorat kontrollen över bussen, säger åklagare Per Andersson.

Vad har ni för bevis?

- Bevisläget ser gott ut, haverikommissionen har tidigare visat att det inte var några tekniska fel på bussarna, och då utgår vi från vittnesmål, brottsplatsundersökningar, skisser och fotografier. Och med de bevisen så menar jag att står klart att föraren varit oaktsam och gjort sig skyldig till medvetet risktagande, säger Per Andersson.

Under förundersökningen har det inte inkommit några synpunkter mot den andra bussföraren eller lastbilen som stod vid vägrenen.

Tio personer ska nu förhöras under rättegången, som beräknas pågå i två dagar, när den inleds bestäms av tingsrätten.

Sture Jonsson är informationschef på Upplands Lokaltrafik, UL:

- Åklagaren och polisen har kommit fram till det här nu, sen får vi följa rättsprocessen och se vad som händer.

Vad har UL för ansvar?

- Vi har ett ansvar att ställa krav och följa upp kraven på våra entreprenörer. Vad vi hade kunnat göra för att undvika olyckan är svårt att säga. Det är en tragisk och svår olycka, och jag inte idag direkt se någon åtgärd vi kunnat vidtagit.

Vad kan ni göra för att det här inte ska hända igen?

- Det tar vi ställning till när domen har fallit. Men det närmaste som händer är en kampanj där vi uppmanar våra passagerare att använda de bälten som finns, säger Sture Jonsson från UL.

Kerstin Åkerfeldt Gustavsson som satt i den mötande bussen, tänker på olyckan varje dag, hon törs inte åka buss längre och skadorna från olyckan gör fortfarande ont:

- Man får flash-backs, ibland när man möter bussar, jag kan vakna mitt i natten av det, eller om man hör plötsliga ljud. Man lever med det hela tiden.

Hur ser du på att chauffören nu åtalas?

- Det är både positivt och negativt. Lagen ser ju ut så att hon ska åtalas, det är ju sådana bestämmelser. Men som privatperson kan jag känna att det inte bara är hennes fel. Vem har anställt henne, så ung att ansvara för så många liv under dessa omständigheter. Det är ojust mot unga att sätta dem i den här situtaionen.

Märta Hulth
marta.hulth@sr.se
Jonas Ahlman
jonas.ahlman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".