Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Busschaufförer trycker gasen i botten

Publicerat torsdag 1 november 2007 kl 06.47
Bussarna körs för fort på olyckslinjen 811

En stor del av busschaufförerna i UL:s länstrafik kör för fort. Värst är linje 811, där bussarna körts i snitt 11 km/h för fort. Det visar mätningar som NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, har gjort på beställning av Upplands lokaltrafik.

- Det är inte bra, men jag förstår chaufförerna, säger en resenär.

- De har för tidspressat schema för att klara av det där, men samtidigt efter olyckan vid Rasbo, måste de tänka flera gånger på hur fort de kör.

Undersökningen är gjord under tre veckor i höst av NTFs personal. På 39 linjer har hastigheten mätts med hjälp av GPS-teknik. Samtliga linjer körs av Swebus eller KR-trafik för Upplands lokaltrafik, UL. Resultatet ska användas i UL:s arbete för att skapa säkrare bussresor.

Mätningarna visar att totalt har 39% av bussarna kört över hastighetsbegränsningarna. 15 % av dom, har kört mer än 6 km/h fortare än vad skyltningen tillåter.

Den högsta enskilda överträdelsen var där en buss körde i 53 km/t på en 30-sträcka. Dom bussar som kört för fort har gjort det i genomsnitt med 8,5 km/h, vilket är tillräckligt för att få böter vid en poliskontroll.

Värst i mätningen var linje 811 mellan Uppsala och Östhammar, den linje där den svåra bussolyckan inträffade tidigare i år. Medelhastigheten på fartöverträdelserna var där 11 km/h.

Det är företaget KR-trafik som kör linje 811 åt UL. Gunnar Sahlén är VD på KR-Trafik:

- Det är ju lika allvarligt oavsett om det händer på den linjen eller andra linjer, men det är ju ändå mer beklagligt att inte förarna kan hålla hastigheten på den linjen när det varit den här tragiska olyckan. Då blir man ju ändå mer upprörd.

Gunnar Sahlén har ännu inte tagit det av undersökningen men säger att man håller hårt på sin nolltoleranspolicy:

- Har förarna brutit mot trafikreglerna kommer det utgå en varning. Upprepas detta brott kommer föraren att avskedas.

Vad det beror på att så många kör för fort kan varken Gunnar Sahlén eller UL:s informationschef Sture Jonsson svara på.

Men att det skulle bero på för tighta tidtabeller tror ingen av dem, och undersökningen stödjer det då 38 procent av bussarna i mätningarna ankommit före utsatt tid till slutstationen.

Johan Eriksson
upplandsnytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".