Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Uppsalaskola får kritik för bristande stöd

Publicerat söndag 18 november 2007 kl 10.35

Skolverket kritiserar Uppsala kommun efter att en elev vid Katedralskolan i Uppsala inte fått tillräckligt med stöd och hjälp i undervisningen.

Eleven började på Katedralskolan i Uppsala för några år sedan, och enligt föräldrarna informerade man då om elevens problematik och de dyslexiutredningar som gjorts.

Men istället för att ge eleven det stöd som behövdes i undervisningen har skolan enligt anmälan istället försökt få eleven att byta program och reducera kurser. Att eleven hade dyslexi uppmärksammades inte förrän i slutet av andra året.

Enligt skolan så har olika stödåtgärder satts in, bland annat specialundervisning. Åtgärderna har också följts upp på flera elevvårdskonferenser. Men, enligt skolan har eleven inte alltid velat ta emot det stöd som erbjudits och också periodvis haft hög frånvaro.

Enligt Skolverkets bedömning har skolan relativt fort uppmärksammat elevens problem, men inte i tillräckligt stor utstäckning utrett elevens behov av stöd eller analyserat varför eleven hade svårigheter i vissa ämnen. Skolan har inte heller skapat ett åtgärdsprogram för att systematiskt kunna stödja eleven.

Sammantaget anser Skolverket att Uppsala kommun inte gett eleven det stöd elever enligt författningen har rätt till.

Vad kommunen nu vidtar för åtgärder ska redovisas till verket senast 15 februari.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".