Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Missnöje med Folktandvården

Publicerat fredag 21 december 2007 kl 07.13

Tre år av behandlingar och nästan 37000 i räkningar från Folktandvården, men Siv Holmgren i Uppsala har fortfarande stora problem med sina tänder. Hon är missnöjd med Folktandvården, som hon anser har gjort flera misstag vilket bidragit till både fysiskt och ekonomiskt lidande.

- Jag har värk i överkäken, där jag bett att de ska göra en rotfyllning. Jag kan inte tugga på den sidan. I underkäken känner jag att de sitter lite löst, de där skruvarna, och det har jag fått veta att det får jag gå och justera varje eller varannan månad och betala för det, livet ut...

Sedan hösten 2004 då problemen startade, har Siv Holmgen gjort 116 besök på Folktandvården i Uppsala. Hon har fått flera inplantat och dessutom gjorde man vid ett tillfälle ett försök med en guldpelare, som inte höll.

Men trots alla behandlingar, som bland annat skett hos specialister på kliniken vid Slottsgränd, så har Siv Holmgren fortfarande ont och hon känner inte att hon behandlats på rätt sätt av folktandvården. I patientjournalerna som hon själv hämtat ut från Folktandvården i Årsta går det att läsa att enskilda läkare erkänt att de gjort misstag, och vid ett tillfälle hade röntgenplåtarna försvunnit..

- Man får inte behandla människor på det här sättet. Man är så ställd och utlämnad.

Siv Holmgren har inget förtroende kvar för Folktandvården.

- Inget alls. Hade jag vetat det här från början, så hade jag valt en privat tandläkare.

Eftersom behandlingarna har dragit ut på tiden så har det även blivit kostsamt. Enligt Folktandvården har Siv Holmgren, som har en vanlig pension att leva på, fått lägga nästan 37000 kronor på sina behandlingar.

Pia Gabre som är chefstandläkare på Folktandvården i länet kan inte se att några fel ska ha begåtts i samband med behandlingarna, men hon välkomnar en objektiv prövning via patientskadeförsäkringen. Samtidigt beklagar Gabre att patienten inte känner något förtroende för Folktandvården.

- Det känns väldigt tråkigt. Jag har förståelse för att hon tycker att den här behandlingen har varit utdragen och jobbig, och att det inte har blivit som hon förväntat sig. Det har jag absolut förståelse för.


Per-Henrik Johansson
per-henrik.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".