Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Minskade öppettider på Svensk Kassaservice

Publicerat torsdag 13 februari 2003 kl 17.00
Allt färre väljer att betala sina räkningar och ta ut pengar på Svensk Kassaservices kontor. Och med färre kunder blir öppettiderna kortare.
I Uppsala har redan tre av Svensk Kassaservices kontor kortat sina öppetider i år. Det senaste är kontoret på Västertorg i Eriksberg som från och med den här veckan bara kommer att vara öppet på förmiddagarna. Och en ny rapport från Post och telestyrelsen visar att allt fler väljer att betala sina räkningar via Internet. Över 80 procent av de som deltog i undersökningen sa också att de i första hand tar ut sina pengar från automater. Berit Engvall arbetar i kassan på Västertorgkontoret och hon har märkt att kunderna har blivit färre: - De enda dagarna som det är någotsånär många kunder är när det är pensionsutbetalningar. Då kanske vi har 150 kunder medan vi bara har runt 80 kunder under en vanlig dag, säger hon. En effekt av att allt färre använder sig av Svensk kassaservice är att öppettiderna blir kortare. Från och med den här veckan så kommer kontoret på Västertorg i Eriksberg bara att vara öppet på förmidagarna och då bara under fyra timmar. Beslutet baseras på kundernas önskemål och just i Eriksberg bor många pensionärer som vill göra sina ärenden tidigt på dagen. Karin Karlsson är kassachef på Svensk kassaservice i Uppsala och hon hoppas att hon har fattat rätt beslut. - Jag har ringt och pratat med en pensionärsförening och jag hoppas att de tycker att vi har tagit rätt beslut, säger hon.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.