Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommunen tvingas hjälpa hyresgäster

Publicerat onsdag 19 februari 2003 kl 07.01
Mögelskador, fukt i källare och tvättstuga, råttor, buller eller cigarettrök. Varje år får miljökontoret i Uppsala in ett par hundra klagomål från hyresgäster som inte tycker att fastighetsägarna gör tillräckligt.
En av de är Torbjörn Hallin. - Vi sa till att kaklet hade släppt och det hade vi påpekat länge. När miljökontoret kom hit och mätte sa de att detta var tvunget att åtgärdas omedelbart, säger han. Med utsikt över åkrar och ängar ligger fastigheten som Torbjörn Hallin bor i, sedan något år tillbaka har hyresgästerna klagat på fukt och mögel, och de upplever att fastighetsägaren inte har gjort tillräckligt för att komma åt problemet. Fastighetsägaren säger däremot att huset är väldigt gammalt, och att det krävs omfattande åtgärder för att ordna en lösning som håller i längden. Därför har det tagit lite tid. I höstas vände sig hyresgästerna till miljökontoret som kom på besö och påpekade flera brister, bland annat saknades ventilation, något som enligt fastighetsägaren ska vara åtgärdat. Likaså fuktproblemen. Att hyresgäster känner sig tvingade att vända sig till miljökontoret för att något ska hända är vanligt. Ett par hundra ärenden får miljökontoret in varje år, och miljöinspektör Theo Kotsinas tycker att fastighetsägarna borde klara av klagomålen själva. - Jag tycker att så fort ett klagomål kommer ska fastighetsägaren kontrollera detta. Stämmer det ska det åtgärdas. Vi ska inte behöva gå emellan, säger han.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.