Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Apoteket satsar på mångfald

Publicerat tisdag 25 februari 2003 kl 07.51
Många företag är fortfarande dåliga på att anställa personer med utländsk härkomst, men på Apoteket Kundcentrum i Uppsala har man till skillnad från många andra valt att medvetet satsa på att anställa många medarbetare med utländsk bakgrund.
- Vår personal ska prägla hela samhället, det ger en trygghet åt kunderna, säger Suzanne Dovstedt, rekryteringsansvarig på Apoteket Kundcentrum. Apoteket Kundcentrum i Uppsala fungerar som ett komplement till de vanliga apoteken och dit kan man vända sig med sina frågor per telefon eller e-post. Sedan starten september 2001 har man välkomnat apotekare och receptarier med utländsk bakgrund. Idag är ungefär 20 procent av de 100 medarbetarna invandrade. Det ser både företaget och de som arbetar där som en fördel. - Man lär sig mycket från olika personer, för alla har ju olika erfarenheter och kompetens, säger Kidan Aregawi, pharmacept på kundcentret. Ungefär 5000 frågor ska besvaras varje dag och då är det bara en fördel om de som svarar kan svara på persiska eller polska, eftersom många av dem som hör av sig med frågor har utländsk bakgrund. Om svenskan inte är perfekt från början så är inte det ett hinder: - Om en receptarie inte pratar perfekt svenska så lär hon ju sig väldigt fort eftersom hon pratar med kunder hela dagarna, säger Susanne Dovstedt.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.