Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Uppsala

Tre dagar efter larmet kom hjälpen - och då låg mannen död

Publicerat torsdag 21 februari 2008 kl 15.41

3,5 dygn, så lång tid tog det för socialtjänsten i Uppsala att åka ut på kontroll efter att grannarna slagit larm om en man som uppträdde förvirrat. Och då socialtjänsten väl kom dit var det för sent, då var mannen död. Den granne som slog larm till socialtjänsten var den centerpartistiske politikern Lars O Ericsson:

- Den tredje februari hade berörd person varit in till en annan granne och kom över i snömodden i bara strumpläst och kalsonger, och sa att han inte hittade sina kläder. De hjälpte honom tillbaka och upptäckte samtidigt att det såg för bedrövligt ut inne hos honom, ren misär. Då hade jag ett resonemang med min granne, och sa att på måndagmorgon den fjärde ringer jag socialtjänsten och gör en anmälan så de gör ett besök. Och det gjorde jag på morgonen, och det tog tre och halv dygn innan de var på plats, och då kom de inte in. De ringde polisen som kom dit och såg till att de kom in, och där ligger han död, berättar Lars O Ericsson.

Att det tog så lång tid, vad tycker du om det? 
- För att tala klartext, åt helvete.

Mary Nilsson, chef för individ- och familjeomsorgen på Uppsala kommun, säger att 3,5 dagar ska det normalt inte ta att göra en kontroll:
- Nej, inte om det framgår att det här en person som på grund av missbruk far illa och att missbruket på något vis kan orsaka till och med att man dör, då reagerar vi omedelbart.

Och varför gjorde ni inte det här?  
- Det vet inte jag, jag håller på att reda ut det just nu vad som hände, vi gör naturligtvis en egen utredning.

Tycker du redan idag att man kan säga att det blev ett fel begånget?

-  Så längt jag har hunnit i dag, och det finns fakta jag inte kan lämna ut, så långt har vi inte gjort något fel, säger Mary Nilsson.

Lars O Ericsson vill förbättra socialtjänstens samordning. Då man ringer och slår larm ska man inte bollas runt mellan olika personer, som också inträffade i det här fallet, utan det ska finnas en enda ingång till socialtjänsten då man ringer.

En brist i samordningen i det här fallet var också, påpekar Lars O Ericsson, att ett uppsökande team från socialtjänsten den 8 februari, dagen efter att den döda kroppen forslats bort, lämnade ett meddelande i brevlådan till mannen om att dom varit där och sökt honom med anledning av den anmälan som ringts in. Dessutom lades den lappen i fel brevlåda, berättar Lars O Ericsson, nämligen i Lars O Ericssons egen brevlåda.

Mårten Nilsson
marten.nilsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".