Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever får inte lära sig modersmål

Publicerat måndag 25 februari 2008 kl 06.45

Många elever går miste om modersmålsundervisning, trots att de enligt lag har rätt till den. En enkätundersökning som Sveriges Radio gjort visar att skolor i flera kommuner i år ställt in modersmålsundervisningen. Den största anledningen är att det inte finns några lärare.

Värst i Uppsala län är det i Tierps kommun, där Lars Broberg är utvecklingsledare.

– Det är klart att det är ett stort bekymmer. Vi har ju annonserat och sökt modersmålslärare, men då får man ju inte särskilt många sökande – eller inga alls.

Arabiska, persiska, somaliska och romani. Det är några av de språk som kommunerna haft svårt att hitta lärare till. I Sveriges Radios enkät till samtliga kommuner i landet svarar nio av tio kommuner att de under det här läsåret haft så svårt att hitta lärare att de till slut tvingats ställa in modersmålsundervisningen.

Några av de kommuner som svarat så är Håbo, Tierp och Uppsala. Orsaken är oftast att det inte kommer in några ansökningar till jobben efter annonsering. I Håbo uppger man dessutom att en orsak är att lärarna anser att arbetsvillkoren är oattraktiva.

I Uppsala så är det inte fullt lika anstängt, även om en del språk, såsom vietnamesiska, tagalog och dali, saknat lärare. Agneta Ehn är rektor för modersmålslärarna i Uppsala kommun.

– Vi har behövt ställa in i två fal det här året. Det är ju inte bra, men vi kan inte göra så mycket annat när vi inte hittar lämplig lärare. Vi kan ibland få hjälp av föräldrar eller föreningar, men i de här fallen har vi inte lyckats.

Modersmålsundervisningen i Uppsala är uppdelad på olika sätt. Den organisation som Agneta Ehn ansvarar för gäller grundskola och gymnasieskola. Sedan finns en annan organisation, den för modersmålsundervisningen inom förskolan i Uppsala. Vi har träffat femårige Elis från Uppsala som i nuläget inte har modersmålsundervisning i thailändska i förskolan. Hans mamma är från Thailand och pappan Kristian Ylijääskö är besviken över att Elis inte fär lära sig sin mammas språk.

– Alla får inte den utbildning de har rätt till. Det prioriteras fel. Det blir ju stopp i utvecklingen också när de inte kan förstå varandra.


Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".