Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Borttappade barn på förskolor - stora grupper möjlig orsak

Publicerat tisdag 26 februari 2008 kl 16.50

Förskolechefer i Uppsala är förvånade över polisens siffror om att 5 till 10 barn varje månad kommer bort vid förskolor runt om i länet, vilket Upplandsnytt berättat om. Uppsala kommun får in högst fyra anmälningar under ett helt år, säger Kristina Kristiansson, en av tre områdeschefer för förskolan i Uppsala.

– Min bild är inte att det är 5 till 10 barn i månaden. Min bild är att det är 3-4 barn under 2007 och fram till i dag, som har försvunnit från någon förskola i den kommunala verksamheten.

Får ni en uppfattning om att de här fallen inte anmäls till er?

– Nej, men vi får gå ut och ta reda på det, för det vi har tagit reda på stämmer inte med polisens bild av det hela.

 Vad tror ni att det här beror på att barn försvinner?

 – Ibland kan det kanske vara bristande uppmärksamhet från de vuxna, men det kan också vara så att ett barn ser någonting utanför gården eller i skogen när de är på utflykt och det går ju väldigt fort, barn är snabba.

Det är kommunen som har tillsynsansvar för både de kommunala och de privata förskolorna. Förskolorna har en krispärm, där det steg för steg står hur de ska agera om ett barn försvinner. Dessutom gör de upp egna mer detaljerade handlingsplaner.

Vissa förskolor har bestämt att de ringer till polisen efter 15 minuters eget letande, andra gör det först efter en halvtimme. Förskolorna har ingen skyldighet att anmäla till polisen men förskolecheferna måste informeras.

I december i fjol var Maria Freeney med sin sons förskolegrupp i Domkyrkan i Uppsala, då hittade hon ett gråtande förskolebarn som hade kommit bort.

– Plötsligt så såg vi en liten kille som stod mitt på golvet och grät. Så vi gick fram till honom och sedan tog en av våra fröknar honom i handen och letade i kanske 20 minuter eller en halvtimme efter hans grupp. Så fick de syn på den och den här fröken sa bara ”åh, då har han varit borta hela tiden.” Jag tycker det är oförsvarsbart att den här pojken kunde vara borta så länge utan att de märkte det.

Inger Johnsson, områdeschef för förskolan i Uppsala kommun tror att problemet med att barn kommer bort på förskolor har att göra med antalet barn i grupperna.

– Det är ju klart att det blir svårare att gå på utflykt om det är många barn på förskolorna och i grupperna. Det är klart att det försvårar och det kan ju sluta med att man får välja bort utflykter. Och likadant tillsynen på gården, det gäller ju att ha tillräcklig bemanning på antalet barn. Och det kan vi ju säga att det har blivit kärvare med större barngrupper.


Monika Titor
monik.titor@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".